• nelle87

Katter och trotsålder??

Min lilla kisse är HELT galen nu..Han är ca 16 v. Har alltid varit busig, men nu börjar de nästan spåra ur ibland. Han tuggar på allt han ser, gärna på köksstolarna så de blir fula märken..har fått lyfta ner honom från bordet måånga gånger..

Han har dessutom börjat ge sej på mej helt utan anledning. Antar att han bara ser det som lek, men jag börjar va lite less på klösmärken på armarna efter hans attacker..Har flera gånger fått hålla honom i nackskinnet för att försöka lugna honom så han inte ska hoppa på mej.
    Minns hur våran gamla katt var när han var liten (eller han var väl minst ett halvår då men) och jag var 4-5 år och de va samma sak då, han hoppade på mej hela tiden och klöste mej. (iofs kan de säkert varit så att jag provocerade honom men )

Är det normalt att katter kommer i nån slags trotsålder?? Hur länge ska de hålla på?

Sen har han alltid varit väldigt pratig. Men när han vill ha mat då hörs det verkligen. Han skriker sej hes ibland och de låter ju som han är döende eller nåt. Jag ger honom blötfoder minst 4-5 gånger/dag, och vatten och torrfoder står alltid framme..(fast han vägrar äta det)
    Tror ni det blir bättre me tiden, eller har ni nåt tips på hur jag ska göra för att han inte ska jama så mkt?

• Svar på tråden Katter och trotsålder??
  • nelle87

Ser när jag läser att de kanske inte låter så konstigt för en kattunge, men det är verkligen jobbigt, man måste ha koll på honom varenda sekund..Och det har blivit värre på bara några dagar!

• Aaliyah

Små kattungar ÄR ju busiga, det kommer man inte ifrån. Försök stimulera honom mer så att han blir trött.

• Akk76

Är han innekatt? För då får du hitta på olika saker för att stimulera honom mer, det finns ju massa olika kattleksaker att köpa, man kan ju försöka göra olika saker själva. En klätterställning kanske kan vara bra. En katt kan äta upp till 15 ggr om dagen.
    Våra katter var också busiga, men de var ju inte bara inne, de var ute också. Men att gå barfota var omöjligt

• Maia Blå

Vår första katt var sån när hon var liten,,sen dog hon och vi behöll två av hennes ungar...helt annorlunda. De lekte med varandra istället för att hitta på bus!! Så jag tror att två kattungar är bättre...de har ju alltid någon att leka med. Nu är de 1 år och sover fortfarande ihop..och leker!

• Akk76

Ja, att skaffa en katt till kan vara bra.

• nelle87

Ja nog vet jag att dom är busiga, men ibland blir jag ju rädd att jag har gjort nåt fel/varit dum mot honom eftersom han börjat ge sej på mej sådär. Så har han inte gjort förr!

Försöker leka me honom, men han verkar helst vilja leka själv me sina råttor och bollar och klösträdet... han lugnar sej väl snart får jag hoppas!

• nelle87

Jo de skulle va bra me en till katt, men de är inte aktuellt nu iallafall då det kommer en bebis snart. Sen hoppas jag inte det blir för sent att skaffa en till katt sen, om han fått vänja sej vid att va själv för länge..

• 123321

Jag har iofs ingen katt, men jag har en liten hund som är tre år. Han har varit i trotsåldern( tror att han fortfarande är det ) Han gjorde inte alls som man sa och det var precis som han hade glömt allt man hade lärt honom när han var mindre! Men nu är det bättre
    Men jag tror att är likadant med en katt. Att den kommer i trotsåldern, men man ska inte ge upp för det blir mycket bättre tillslut. Det ingår i deras "process".

Lille katten som du har tror jag bara vill utforska världen lite Att han gillar och busa och ta saker..det kommer att lugna ner sig! tro mig!

Hoppas det går bra med lillkatten vad heter han?

• Jennsa

Verkar som han är innekatt va?
    Min katt gav inte upp sitt lustiga beteende förrän han fick bli utekatt. Han var aldrig menad att funka som innekatt.
    Nu är han världens lugnaste o goaste lilla ettåring:)

• Hilti

Jeg har også en liten "galning" som springer rundt her i huset. Ozzy er ca 14 veckor nå og blir bare busigare Tror det hörer med ålderen.

En annen sak våran kattunge gör er at han (speciellt om kvällen) skjuter rygg, kommer mot meg som en krabba og ser alment tuff ut. Han biter ikke men ser vel lite skum ut. Gjör din katt så?

Har pratad med flere kattkunnige kollegor som säger at sklikt beteende er normalt, men blir lite osäker endå.

Allting har en ende, pölsa den har to
  • Emsi06

"Häxkatter" är mycket normalt och supersött! Njut av din lilla fnatt Tycker det är synd att våra växt ifrån det... blev så full i skratt när de höll på! Jag brukade få fart på dem genom att härma dem ibland - det tyckte de om

Kattungar har trotsålder liksom de flesta "barn". Vi har alltid haft katt (26 av mina 28 år) och det som gäller är att vara bestämd men snäll- Smäll på nosen är definitivt FEL vad som än sägs i vissa kretsar. Rivs katten, ta tassen och säg FY bestämt. Tryck bestämt (men inte för hårt) in klorna igen och ignorera sedan katten. Har funkat på våra.

Nelle87 - Vår Pys skriker mycket när han är uttråkad. Han lugnade sig först när vi köpte flexikoppel och kattsele och tog ut honom på gården. Han blev en helt annan katt! Kanske något din katt vill? VARNING! Köp INTE smådjurssele! Vi provade en gång med förrymd katt som resultat! Som tur var fattade katten inte det utan gick att fånga...

• Pyretsmamma

Min katt var helt galen och aggressiv i ungefär ett år eller så... Alla jag kände var rädda för honom och ingen vågade komma hem till mig.. Jag tror att det beror på hemmet han hade innan jag fick honom, han var 5 månader när jag tog honom. Nu är han 9 år och världens goaste... Kan knappt fatta att det fanns en tid då jag seriöst övervägde att avliva honom... Håll ut, bara, det går över!!!

• Emsi06

Just nu har Pysen och jag en diskussion om trapphuset. Han vill gå ut och skrika på grannens hund men det har blivit lite för mycket av det så vi försöker bryta det mönstret Det är tröttsamt men ger man sig är det kört! Moralkaka: Det lönar sig att vara konsekvent. Ska gå och underhålla honom med en fjädervippa en stund istället!

• babytjej

min kattunge var oxå sådan, men han blev lugnare när vi flyttade från en tvåa till en trea, o han fick mer utrymme, plus att jag fick jobb så det var ingen hemma på hela dagarna så nu e han bara kelen när man kommer hem o hoppar upp i famnen o somnar...

• Emsi06

Katter är sällskapliga djur. Får din bebis den uppmärksamhet och tid som han vill ha? (Har ägnat10 min åt Pysen o hans fjädervippa - tills han tröttnade - och nu han är upprörd och gapar igen efter en minut vid datorn för att han inte blir uppmärksammad längre...)

• nelle87

Hilti: PRECIS så gör min katt me, haha, ser ju jätteroligt ut, men man får ju intrycket av att han är rädd för mej..Och de vill jag ju inte att han ska va...

Nä jag antar att hans beteende är helt normalt. Minns bara inte hur de var att ha kattungar, var nog snart 6 år sen sist...
    Tack för alla bra svar!

• Hilti

nelle87, enligt de "katteksperter" jeg har pratet med så er det normalt å "skjuta rygg og hoppa på tvären" när de vil leka. Förste gangen Ozzy gjorde det blev jeg nesten rädd Jeg tänkte typ "herregud, katten er arg på meg"

Jeg håper og tror at vi begge har "normale" kattungar. Snart så kommer det nye tänder og da blir det nok enda mere liv

Kattungar har sine perioder som små barn har. Jeg kan se mange likheter mellom katten og min son i utväklingen. De 2 går jättebra tilsammans. Sonen har sovet hos farmor i natt, og nå springer katten runt og letar og jamar etter sonen. *sött*

Allting har en ende, pölsa den har to
  • nelle87

Och jag som trodde de va nya tänder på g redan, för han tuggar ju på precis ALLT..så jag undrar hur det ska bli sen

hihi va gulligt..å skönt att de funkar så bra me sonen och katten!

Svar på tråden Katter och trotsålder??