• 20th century fox

Hur lär man barn att simma?

hej!

Har inga egna barn men min man har en lillasyster som är 12 och inte kan simma. Vi försöker att hjälpa henne så hon ska lära sig det nu under sommaren. Hennes mamma kan inte simma och hon tycker att hon är för stor att gå i simskola. Min man och jag har gått med henne till simhallen och övat. Jag vill gärna ha tips på saker vi kan träna eller om ni har erfarneheter hur ni har gjort.

Vad gör ni för övningar med era barn när ni ska lära dem simma?

• Svar på tråden Hur lär man barn att simma?
  • Busfröet

sitt på rumpan och gör benrörelserna på land först.
    Du vet, dra ihop vinkla ut (fötterna) runt o ihop. fattar du? svårt att beskriva med ord

• 20th century fox

just ja...det fick man ju göra jättemycket! Tack det hade jag glömt!

• Snowgirl

Mitt råd är att INTE börja med bröstsim, eftersom det är det svåraste simsättet!
    Börja med crawl och ryggsim.

• menu

tycker nog att man skall börja med bröstsim, del gör de ju det i skolan oxå så hon måste ju ha övat där oxå, bättre att hålla sig till samma.

ni kan ju även öbva hemma innan ni skall fara å bada,
    sittandes å göra benrörelser (som du redan fått förslag på) sedan öva samma i simhallen när barnet håller fast i stången/kanten framför sig å kan öva benrörelserna på riktigt.

händerna kan man ju sitta eller stå, å sedan i simhallen med att ligga på mage å ha fötterna fast i stången å simma frammåt..

mvh: gammal tävlingsimmerska å utbildad simlärare å barnsköterska ! som håller på att lära egen 6 åring att simma nu...

• Snowgirl

menu
    I simskolorna börjar de inte med bröstsim längre, för ett par år sedan började de istället med att lära ut crawl och ryggsim, eftersom det är bröstsim som är de mest invecklade och med flest kombinationer att hålla reda på.

• Mizuki

Att dra sig fram med händerna längsmed botten funkade för mig, jag och pappa busade i vattenbrynet och lekte krokodiler och när han simmade iväg följde jag efter.. utan att märka det!
    Vi hade tränat rörelserna på stranden först, fjärilar i sanden om och om igen.

Eftersom hon är så gammal kanske hon inte vill leka fram det.. Men jag tror ändå att det kan funka fast lite modifierat.

snowgirl: Men det låter ju jättekonstigt, crawla är ju jättesvårt! Jag kan fortfarande inte. Man måste ju hålla på och andas vid rätt tillfällen och ha sig! Jag håller på att drunkna varje gång jag försöker.

• MariaKsk88

Jag skulle nog börja med bröstsim också.. crawl är ju mycket svårare! Och det känns som det "första" att börja med bröstsim. Idéerna med stången var superbra! :)

• menu

snowgirl: ja det är förvisso ett par år sen jag var simlärare, men jag har varit med dotter när de varit med skolan på simmning senast i juni och nog lärde simläraren ut bröstsim fortfarande å ingen kan garanterat nått annat simsätt heller...

• 20th century fox

nej hon kan ju grunderna redan så vi fortsätter med det.

Men hur säger ni för "ramsa" när ni lär de simma. När jag var liten så fick jag lära mig för armarna..sträck fram - vänd- dra runt/ner - sträck fram - vänd..osv.

• Veronica75

Jag håller med snowgirl, det är lättare att lära sig crawl, man måste bara få ner huvudet under vattenytan. Mina barn lärde sig simma när de var 4 och det är inte förrän de var 6 som de klara av tekniken på bröstsim. Bröstsim är nog det svåraste simsätet att lära sig, tycker jag. Kan tilläga på mina barn simskola lär de först ut Crawl sen rygg, bröst och fjäril.

• Pyret 78

snowgirl

min son går på simskola i simhall höst och vår och ute på sommaren. det är två olika arrangörer men visst tränar de bröstsim. de nöter och nöter så att det ska sitta.

• menu

åhå, säger jag bara! har ni överhuvudtaget sett ett barn som kan fjärill?? liksom hur många vuxna simmar det ens på ett ordentligt sätt? visst kan man för lekens skull testa olika saker med barn som blåsa vatten under ytan, fjärillssim,osv... å då många barn tycker det är häftigt med crawl så säger man typ hur man gör, men det är ju inte så att de lär sig hur man skall andas å hur man skall vinkla handleder osv, utan just enbart för lekens skull!

• Veronica75

Menu: Mitt barn är 8år och kan alla simsätten, hon tävlingsimmar varje helg och Fjäril och Crawl är hennes favorit. Så vist kan barn lära sig fjäril.

• menu

veronica, då går hon väll på simträning å inte simskola, å det är ju en helt annan sak...

• Veronica75

Japp det gör hon, jag svar bara på ditt inlägg om jag någonsin sett ett barn som kan simma fjärilsim.( räknar min 8 åring som barn).

Min 6 åriga dotter går på simskola och lär sig bröstsim just nu, det blir hennes 3:dje simsätt då hon lärde sig Crawl och rygg förre.

• Söderböna

Vill bara lägga till att det är bra att göra flytövningar också. Då kan hon få upp tillit till sin förmåga i vattnet, vilket kan underlätta eftersom hon då lättare kan slappna av.

Beträffande simsätt så har det i Sverige tidigare varit tradition att börja med bröstsim, medan man i de flesta andra länder har börjat med crawl. Ett skäl har sagts vara att bröstsimsteknik är det man behöver om man skall rädda någon annan.

• menu

Veronika, nej jag har aldrig sett en 6 åring crowla på ett bra å säkert sätt, mer än just hålla sig på ytan å ta sig fram å vatten skvättar överallt... tror mig faktiskt inte sett en 8 åring som kan fjäril någorlunda bra heller så att man kan säga att barnet verkligen kan, utan då att den tränar på det, vilket man naturligtvis kan göra även på tävlingar när man tävlar i dessa åldrar.. men jag har defenitivt aldrig hört att någon simskola skulle lära ut fjäril aktivt till så små barn!
    Däremot lär sig barnen bröst å ryggsim så att de kan utföra detta på ett korekt fint å säkert sätt..

Naturligtvis finns det ändå många som kan så mycket mer, jag tänker bara generellt på simskolor /skolornas simundervisning osv..-då tråden handlade om när man försöker lära sig att simma-

Dina barn är ju jätte duktiga!
    Min egen 6 åring kan inte nått simsätt ens någorlunda, utan just hålla sig ovanför vattenytan men de kunde heller ingen annan i hennes 6 års gruppen i skolan under hösten, nu under våren lärde sig en del av de äldre (som fyllt/fyllde 7 i våras) helt ok bröstsim.

Svar på tråden Hur lär man barn att simma?