• Glass

Hur gör ni när ni hanterat kyckling?

Diskar ni bara av skärbrädan lite snabbt eller kör ni den i maskinen. Torkar ni av diskbänken med den vanliga trasan eller..?

Jag är jättenojjig. Jag diskar allt som har varit i kontakt med kycklingen. Torkar av diskbänken noga, lägger trasor i tvätten och lägger till och med diskhanduken som jag torkat mina tvättade händer på, i tvätten.

• Svar på tråden Hur gör ni när ni hanterat kyckling?
  • Coursell

Jag gör som alltid när jag har hanterat vilken mat som helst. Diskar skärbrädan och tvättar händerna.

• laven

Diskar av skärbrädet, kniven och händerna ordentligt.

• Serina

Diskar av den, men inte lite snabbt bara. Kyckling berör aldrig diskbänken. Vi har en speciell kycklingskärbräda, skulle aldrig få för mig att använda någon annan till kyckling.

• Karpet

Jag stoppar skärbrädan och kniven i diskmaskinen, tvättar händerna och tar sedan hushållspapper med diskmedel och vatten och torkar av bänken.

• Serina

...eller ha någon annan mat på kycklingbrädan, skulle jag lägga till.

• Skruttiplutt

Riktigt så noggrann är inte jag. Jag diskar kniven och skärbrädan noggrant och torkar av dem, om det har kommit kyckling på bänken torkar jag med hushållspapper och sedan med disktrasa, varmt vatten och diskmedel. Jag undvikar också att ha något annat ätbart på bänken samtidigt som den råa kycklingen ifall det skulle råka skätta eller stänka på något vis, hmm ser att jag nog är rätt nojjig jag med (dock lägger jag inte trasan och handduken i tvätten, utan använder dem igen):

• Konvaljen

Jag har för det första separata skärbrädor till kött och så fort jag skurit kyckling på den så diskar jag den och kniven.

• Zenobia

Diskar av kniven och skärbrädan, sen stoppar ja in dom i diskmaskinen. Torkar av bänken med papper och köksrengöring. Sen tvättar ja händer.

Även kranen får sig en tvätt för ibland kan ja ha varit där och rört också.

Men jag funderar på att skaffa olika skärbrädor till kött, grönsaker osv.

• MrsJones

Glass: Inte är du överdriven inte...Jag diskar skärbrädan och kniven direkt efter att de används til kyckling (alltså, jag låter dem inte ligga kvar tills jag har lagat maten färdigt och diskar resten). Sen använder jag antibakterieservetter (gjorda av Lysol - vet ej om de finns i Sverige) på alla ytor, även dom som kycklingen inte rört vid, men det är ju lika bra att ta dom också när man ändå är i gång liksom. Sen tvättar jag händerna med antibakterietvål och sen torkar jag av dom på en ren handduk som sedan genast hamnar i tvätten.

Såhär nog är jag dock bara med kyckling. Annat är jag mer "normal" med - fast ibland får jag ett litet nojjryck ändå...

• Majsan70

Jag hanterar inte rå kyckling hemma. Köper färdiggrillat eller som fileer. Bara att fixa iordning o slänga in i ugnen eller stekpannan... Sen tvättar jag mig som vanligt..

• sandra1978

är precis som dig...lite övernojjig Glad  behandlar rå kyckling som om det vore ren gift, jag spolar varmt vatten på skärbrädan länge och sen diskar jag den o kviven mycket noga!
    Händerna tvättar jag mycket noga oxå!

Jag har vid ett tillfälle blivit sjuk av slarv med kyckling i skolan och så dåligt jag mådde vill jag aldrig må igen (var säker på att jag skulle dö)

Svar på tråden Hur gör ni när ni hanterat kyckling?