• Klunsan

Tummen upp för Xyloproct!!! (mot kånkelbär)

Jag har haft värsta bekymren med dessa evinnerliga kånkelbär (hemorrojder). Letade febrilt efter hjälp och fann att flera rekommenderade Xyloproct salva. Köpte en tub igår och redan efter EN minut med första påstrykningen så gav det effekt Idag, 4 behandlingar senare, så är eländet så gott som borta *jublar*

Så alla ni som lider av kånkelbär, testa salvan! Den kostade 52 spänn på Apoteket och är värd varenda öre Gör inte ont, svider inte MEN dämpar klådan, smärtan och får de elaka jäkla bären att försvinna
    Jag ska ALLTID ha en tub liggande i kylen numera

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-20 17:15:10:
    Eftersom det verkar vara tvetydigt vad detta är, trots att jag skrivit det inom parentes i mitt huvudinlägg, så kommer åter igen förklaring/förtydligande, här:
    Det är HEMORROJDER och inget annat

• Svar på tråden Tummen upp för Xyloproct!!! (mot kånkelbär)
  • turia

haha jadu, tyvärr hjälper det inte allas kånkelbär..

• Klunsan

Inte? Då har jag haft en himla tur som hittat rätt då för mina är som bortblåsta nu *flinar elakt* Jag kan äntligen sitta, stå och ligga normalt utan att skrika av smärta Å det bästa är: jag kan göra 2:an UTAN minsta smärta *tjuter av glädje*

• Klunsan

Kan du ge dej på att jag ska

• Esping

Perfa, ska springa och köpa på lunchen! Upptäckte mina kånkelbär igår, och det var inget kul. På nätet får man råden att som egenvård undvika att bli förstoppad...ja, det är ju lätt när varenda måltid redan består av typ råkost med barkbröd...

• Klunsan

Esping: Visst är kosten viktig men har eländet börjat så står man där Det tog ca 3 dagar från att jag började smörja tills allt var borta Då hade mina vuxit sig rejält eländigt stora så jag trodde jag skulle få åka till läkaren för att få hjälp.
    Jag ska setill att ha en tub hemma resternade tid av min graviditet i alla fall

• Syllen

Jag rekommenderar att ta supparna också för att om det sitter nån/några på insidan också.

För egen del så måste ja ha starkare och den heter scheriproct men håll med salva hela gravven och smörj tiden innan förlossning också mina blev så grymma efter första förlossningen att jag hellre gjorde om den igen. (hann ingen bedövning och den tog mig 2h från att ja börja öppna mig.)

• Katjakatt

Kånkelbär=klumpar av avföring som fastnat i behåringen vid anus... Hoppas inte det ÄR det ni drabbats av...

• Trikarn

Katjakatt: skulle precis göra det inlägget..satt här och skrattade

• Klunsan

Katjakatt: hur är det med läskunnigheten? Jag skrev faktiskt: "Jag har haft värsta bekymren med dessa evinnerliga kånkelbär (hemorrojder)." Där jag bor så säger man aldrig hemorrojder utan det kallas, även av många inom sjukvården, för kånkelbär Men för att förtydliga: HEMORROJDER och inget annat BTW: om du hade läst nogrannt så hade du fattat vad vi drabbats av

• Katjakatt

Det är bra med läskunnigheten tack! Hittar inte ordet i ordlistan här hemma men enligt susning.nu ;

"Konkelbär är kulformationer av exkrement hängande i den till analöppningen närliggande behåringen.
    Uttrycket har använts i Sverige åtminstone sedan kring år 1900 och är förmodligen betydligt äldre än så. Varianter på ordet är kangelbär, kånkelbär och kankelbär. Ett annat ord för konkelbär är stjärtrussin. På engelska är det vanligaste ordet Dangling Day-hooies.

Bandet Onkel Kånkel har lånat ordet för att skapa sitt bandnamn. "

eller

"Kånkelbär eller klappetalle (västgötska) är de bär av avföring som kan bildas i baken på äldre människor, se även konkelbär."

Och visst förstod jag att det var hemorrojder du skrev om, men för de som inte bor där du gör kan det bli ganska komiskt...

Försök ha lite humor...

• Klunsan

Katjakatt: Jag skrev ju redan i inledningen i inlägget vad jag menade så SÅ svårt kan det inte vara att det kan bli fel Humor har jag, i överflöd

• Sluring

Jag tyckte det blev kul med kånkelbären.. haha.. (jag förstod att du menade hemorrojder men tanken gick direkt till den andra innebörden) Kom o tänka på när jag läste Gula Tidningen för några år sen och någon hade satt ut en annons på skämt med "kånkelbär 4 kr/hg" HAHA, undrar hur många som ringde och trodde det var vanliga bär...

• AnnaMaria

Min barnmorska kallade åkomman för "himlafröjder"! Har kanske inte med saken att göra, men eftersom namnet på detta hemska fenomen diskuteras, så... Blir liiite lättare att leva med med ett något trevligare namn än det inom parantesen ovan!

• Norahs mamma

katjakatt:
    Skulle oxå påpeka det... Kangelbär (talspråk) säger man här

Stackars er som drabbats av det!

• Jesster

Salvan är också bra emot nya blåmärken och om man bränner sig och sådant.
    Det är ju bedövning i den

Svar på tråden Tummen upp för Xyloproct!!! (mot kånkelbär)