• Gävletjejen

Bada eller inte bada innan navelstumpen fallit av?

Hejsan.
    Vad gäller? Kan man, eller ska man inte bada barnet innan navelstumoen fallit av och är helt läkt?

Min mamma tjatar om att det är helt livsfarligt att göra detta (tydligen de rekommendationer hon fick för 27 år sedan...SUCK!), medan andra säger att man kan bada barnen från dag 1.

/Gävletjejen.

• Svar på tråden Bada eller inte bada innan navelstumpen fallit av?
  • Maggis

Visst kan bebisen bada från dag 1! Det är inte farligt alls.

• Limani

Man kan bada sin lillplutt innan naveln fallit av.
    Barnmorskan på bb hjälpte och visade oss när Dennis var 2 eller 3 dagar.
    //Marina

• tinna

Visst kan du bada! Torka ordentligt runt stumpen bara så är det inga problem. Vi låg på BB fyra dagar och dom visade oss hur man badade Jakob och då satt ju stumpen kvar.

• LottaRos

Våra pågar tappade inte stumpen förrrän de var mer än 3 veckor gamla - jisses, tänk om de inte fått bada på hela den tiden!

Bada på du! Se till att torka ordentligt bara!

• Gävletjejen

Tack! Det var väl det jag misstänkte!
    Men hur skall man få sin åldriga mamma å fatta att saker faktiskt har förändrats under de senaste 27 åren? Kanske behövs det skriftligt för att hon skall lägga ner.

Vårt barn har alltså inte fötts ännu och mamma tjajar om detta varje gång vi träffar henne. Börjar bli lite drygt nu! Hon kan vara ganska envis...
    Finns det någon bok där detta står? Vore skönt att få det ur världen för en gångs skull...

• pron

I boken man får från bvc stod det om detta, men den får du ju inte förrän barnet är fött... Annars vet jag ingen annan bok. Men som sagt - man kan visst bada barnet från dag 1 trots navelstumpen. Kan du inte prata med nån barnmorska som kan intyga detta och säga det till din mamma att barnmorskan sa att det var ok? Då kanske hon förstår det mer?

• anca

Jag har en bok som heter stora boken om barn och där har jag för mig att det står att man kan bada sitt barn från dag ett.

• Gävletjejen

Hehe. BM får helt enkelt skriva ned det på en lapp till mammis.

Tänk vad lätt det vore om hon kunde lita på mig för omväxlings skull. Gissar att det kommer fler råd "a´la 70-tal" när barnet kommer...SUCK!
    Tur att hon är min mamma (så att man törs och får bli lite arg) och inte min svärmor!

• smulan76

Visst kan man bada barnet från dag 1, i badbalja alltså.
    Man ska inte bada tillsammans med barnet i t.ex badkar innan naveln är läkt, inte heller så länge man själv har avslag. Det kanske är det som din mamma har hört!

• lillsmurfen

Det kan ta längre tid för naveln att falla av bara. Den blir ju fuktig och tar då lite längre tid att läka. Men det är INTE farligt.
    Man sa mycket konstigt förr. Min mamma fick t.ex inte bada för dom sa att man var öppen den sista tiden. Idag säger dom ,lägg dej i ett bad och slappna av.

Svar på tråden Bada eller inte bada innan navelstumpen fallit av?