• Fylgja

Att flytta till Skövde!

Hej!
    Jag och min man verkar vara på gång att bosätta oss i Skövde inom en överskådlig framtid. Är det någon som bor där, eller vet nåt om staden?

Hur ser jobbmöjligheter ut, nöjesutbud och gym och sånt ut? Är det svårt att hitta bostad?

All information är intressant! Vi har ingen aning om vad vi ger oss in på, de tär en helt främmande stad för oss. :)

• Svar på tråden Att flytta till Skövde!
  • Ängelen

Hej!
    Har gjort precis samma sak ni ni ska till att göra. Jag och min sambo flyttade hit för ett år sedan. Då hade jag aldrig varit i Skövde tidigare... Vi flyttade hit på grund av att min sambo fick jobb här när hans regemente lades ner där vi bodde tidigare. Skövde är en ganska bra stad.
    Jobb: Fördelen är att det är så nära till många andra små"städer" och i värsta fall kan man faktiskt tågpendla till Göteborg om man inte hittar någon jobb i närheten.
    Gym har jag inte så jättestor koll på men jag vet att det ligger ett i centrum och sedan så har Friskis och Svettis nyss byggt nytt.
    Hyresrätter är det nog inte allt så svårt att få tag på... det är värre för oss som letar hus. www.skovdebostader.se

Lycka till!

• Idis 76

Det fins gym som är ok i Skövde, utelivet är okej. Jag har alltid sagt att skövde har lite stockholms syndrom, dom vill vara så stora och hippa!!!

Någon gång måste min envishet segra!
  • Fylgja

Tack för svaren! Just nu letar vi bostadsrätter och jobb, får se hur det går med det... :D

• Mandarinmamma

Hej!

För ca ett år sedan var jag i samma situation som du. Därför känns det kul att jag såg ditt inlägg idag och kan svara på det!

Efter ca åtta år i Göteborg flyttade jag och min man till Skövde i april. Har inte ångrat det en sekund! Har sedan lång tid känt oss mer hemma här än i Göteborg... Min man kommer härifrån, jag bodde här för ca tio år sedan när jag pluggade, vi har familj här etc.
    Vi har valt att ha kvar våra jobb i Göteborg tills vidare, och vi pendlar dit med tåg. Ingen optimal långsiktig lösning, men det gör att man inte behöver vara desperat när det gäller att hitta nya jobb. Vad gäller jobbmöjligheter här har jag inte mer koll än det som finns på www.amv.se.

Skövde som stad då?...
    Jaa, efter att ha flyttat tillbaka hit efter ca tio år har både jag och min man konstaterat att staden har utvecklats jättemycket och bara till det bättre. Det är en helt annan "stads-känsla" med fler restauranger, kaféer med uteserveringar, små special-affärer mm. Dessutom känns det som att det satsas mycket på stan, ex affärscentrum som byggs ut, nya företag som etableras, nya lägenheter byggs mm. Att det finns en högskola här och att X2000 stannar här är ingen nackdel.

Bostadsfrågan? Tror att det är ganska enkelt att få bostad här. Vi blev erbjudna flera lägenheter via Skövdebostäder som hyr ut och som har ett smidigt system via sin hemsida. Bestämde oss till slut för att köpa bostadsrätt och där variererar det ju en del med hur många lägenheter som finns ute. Priserna är fortfarande låga här, tycker jag.

Träningsmöjligheter? Här finns flera gym vad jag vet inkl Friskis samt ett par stora badanläggningar och en jättefin spåranläggning för löpning/promenader/skidåkning på Billingen.

Vad mer kan jag säga för att "sälja in" min nya hemstad? Det finns otroligt måna små fina ställen runtomkring i Skaraborg, tex slussarna vid Göta Kanal, Tiveden, städer som Hjo och Karlsborg, smultronställen vid Vänern och Vättern... och folk är fantastiskt trevliga och service-minded här!

Hoppas du har fått lite hjälp av det här!
    Skriv ett inlägg i min gb om du flyttar hit, så kan jag ju visa dig stan över en fika!

• Fylgja

Trevligt! Alla svar, oavsett sajt, har varit otroligt positiva, vilket gör att det känns lätt att tänka sig en framtid i Skövde. :)

Jag har naturligtvis koll på amv och skövdebostäder, kollar oavbrutet känns det som... :) Söker jobb som ett fån för tillfället, nu när vi bestämt oss för att byta stad vill jag ju flytta genast. ;)

Systerbus, vad har du för erfarenhet av att köpa bostadsrätt? Får man fråga vilken mäklare och mäklarhus du använde dig av? Steg det mycket från utropspriset?

• Mandarinmamma

När vi köpte bostadsrätt hade vi hållit koll på www.hemnet.se ett tag, för att se vilka lägenheter som kom ut. Ville ha en trea. Känns som att det inte var så många treor ute (eller trevliga lägenheter överhuvudtaget) ute i höstas när vi letade, men det verkar ha lossnat lite nu efter årsskiftet...
    Gick inte själva via någon mäklare utan det blev ju den mäklare som säljaren hade anlitat ,vilket var Svensk Fastighetsförmedling. Vi var väldigt nöjda med mäklaren där, som kändes både proffsig och trevlig. Priset steg ca 200 000 från utgångspriset och landade på ca 400 000, för en trea på drygt 70 kvm i ett mycket bra område. Verkar ha varit ett "normalt" pris här... och efter nästan tio år i Göteborg känns det ju inte speciellt dyrt.
    Kolla upp de olika områdena innan ni bestämmer er. Priserna varierar väldigt mycket mellan olika stadsdelar, tror jag. En idé kan ju vara att börja med att hyra något centralt och lära känna stan lite innan man bestämmer sig för vart man vill ta vägen. Eller ta en helg och hit och kolla runt över huvudtaget, ifall ni inte är så "hemma" med stan. Det är ju viktigt att trivas där man bor!

• Mandarinmamma

Förresten... Det finns flera platser kvar på högskolan här, både på kurser och program. Du kan ju börja med att läsa lite under hösten under tiden du letar jobb...

• musses matte

Hej jag bor inte i Skövde men i Götene 3 mil från skövde.
    Flyttade från Göteborg för ett år sedan,är äkta göteborgare men gubben uppväxt i Skövde.
    Och vi trivs jättebra:massa fördelar ingen trafik,billigare hus,vi köpte en gård som vi gjort tll hästgård för under 500.000kr samma skulle ha gått på 2-3miljoner i Lindome.
    Mindre skola kortare tid på jouren,har man tre grabbar så får man skaffa klippkort 8 timmar på Sahlgrenska men 3 timmar i Lidköping inklusive gipsning!
    Jag trivs jättebra i en mindre stad,saknar ikea lite grann
    Lycka till

Svar på tråden Att flytta till Skövde!