Kliar i hårbotten :(
Hej igen!!!
Har ett problem:(
det är så att det kliar nåt fruktansvärt i håret:(
nån som har nåt bra tips mot det???
Kramar
Hej igen!!!
Har ett problem:(
det är så att det kliar nåt fruktansvärt i håret:(
nån som har nåt bra tips mot det???
Kramar
Köp schampo mot mjäll.
Vad använder du för schampoo? Testat att byta till en sort för känslig hårbotten?
Det kan vara flera orsaker, t ex torr hårbotten eller mjälleksem.
Först och främst vill jag rekommendera mjällschampo precis som Lola Jämtland. Jag har också problem med klåda i hårbotten, men det försvinner om jag använder mjällschampo. Om det inte funkar tycker jag att du ska vända dig till VC för att kolla om det inte kan vara psoriasis i hårbotten. Ett annat alternativ är att rådfråga frisören vad de har att erbjuda. Jag köpte ett lugnande medel mot klåda och mjäll hos en frisör och det hjälpte!
Vill inte oroa dig,men det är inte ovanligt att få löss heller.....lätt hänt om man umgås med barn!
Jag får det av vissa schampon. VO5 är t.ex. ett schampo som inte kliar i min hårbotten. Elvital är fruktansvärt att använda. Det är inte bra att använda mjällschampon i onödan, speciellt inte för miljön...
snuttepuffan: Varför är inte det bra?
Har lusat av mig var inte det...
Använder head and shoulders mot torr hårbotten,,, ändå kliar det:(
Jag fick oxå klåda utav bara h---te efter amningen, visade sej att det var nåt som heter "sebhoroiskt eksem", det mjällade lite mn var bara fläckvis. Jag fick utskrivet en lösning som heter "elocon" som man smörjen hårbotten med varje dag tills det försvinner.
Fråga läkaren (inte sköterskan, dom kan inte sånt) på närmaste öppenvård, dom borde kunna se vad det är.
De vanligaste anledningarna att det kliar är att du antingen har torrmjäll eller vanligt mjäll. Vanligt mjäll orsakas av en svamp i hårbotten och kan botas med speciellt schampo som finns på apoteket. Har du torrmjäll kan det närmast jämföras med vanlig torr hy (du kan t ex vara överkänsligt mot ditt schampo, spray eller bara vara naturligt torr). Då har man oftast mindre flagor + klåda. Detta blir bättre t ex med hårbotten gel som finns på Apoteket, det finns även dyrare produkter och du kan fråga en frisör om du är osäker vilken typ av mjäll du har.
Dels så hjälper det inte och dels så är det onödigt att använda mjällschampo som inte är så snällt mot miljön i onödan. Om det skadar hårbotten mer vet jag inte, men det är knappast omöjligt att det blir starkt för en känslig hårbotten.
Hej!
Jag har problem med klåda i hårbotten då jag använder vanligt schampo klöpt på ICa ex. Min hårbotten klarar inte av dessa schampon, kanske pga att de är för starka, så jag måste köpa salongsschampo som passar mitt hår. Jag har använt salongsschampo i flera år, men så studerar jag nu och har köpt schampo på ICA (olika märken) och efter ett par månader så har jag fått sån klåda så jag blir galen. Det liksom kryper i hårbotten och det är verkligen jobbigt!!
Nu har jag börjat med mitt dyrare schampo igen och redan efter ett par dagar känns det mycket bättre! :D Så skönt!!! Så om man nu inte har röda fläckar eller har fjäll som lossnar, att köpa ett salongsschampo för ert hår och ge det en chans! Man kan också köpa apotekets lugnande hårbottengel medans man börjar med det nya schampot för att skynda på "lugnandet" för hårbotten. Jag känner flera personer som haft klåda och övergått till salongsschampo och de är nu klifria :)
Lycka till!
Min hårbotten brukar också klia, det försvann dock nästan helt när jag bara använde balsam istället för schampo, men då såg mitt hår ganska fettigt ut hela tiden vilket var lite segt, men det kanske funkar för någon annan=)
Ett annat tips är att gå till en hälsokost eller lknande och köpa ekologiskt schampo där, utan massa onödiga ämnen i!
Du har säkert blivit överkänslig mot kemikalierna i shampot, det hände mig.
mitt tips är att byta till ett ekologiskt men kolla innehållsförteckningen så den verkligen innehåller bra grejor.
clearasil schampoo ett par dagar och smörj med hydrokortison där det kliar innan läggdags om det är små ytor på hårbotten.
Det som kan hända är att skalpen tar stryck av alla dessa icke naturliga hårprodukter som gör hårbotten irriterad. Jag använder ganska mycket vax i håret så då kan min hårbotten bli röd och börja fjälla. Jag brukar ta lite jojobaolja och smörja in skalpen så brukar det nästan försvinna på en gång. Skulle inte klara mig utan den :). Men ta inte för mycket för då kan håret bli lite fettigt