• MamsenJ

Coca-colamarinerad?

Undrar om någon har recept på coca-colamarinerad ? Kommer inte på vad det är som är coca-colamarinerat. Hittade ett recept på coca-colamarinerad skinka i en kokbok av Nigella men undrar om någon har nåt annat recept? Har nog hört om andra coca-colamarinerade grejer. Eller någon kanske bara har recept på enbart marinaden? Hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Coca-colamarinerad?
  • AnnaK

Marinad:
    1 burk coca-cola, 33 cl
    1 apelsin, skal och saft
    1 tsk rosmarin
    1/2 tsk ingefära
    1 tsk svartpepparkorn, krossade
    2 vitlöksklyftor, delade
    1/2 dl rödvinsvinäger
    1 tsk salt
    Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg köttet i dubbla plaståsar och häll på marinaden. Marinera 12-24 tim. Vänd köttet några gånger under tiden.

• AnnaK

Olja

1/2 citron

BBQ-krydda eller annan krydda efter behag

Skivad vitlök

Färska kryddor

Peppar (ev chiliblandning)

Soya

2-3 dl Pepsi, Coca Cola eller annan colaläsk.

Observera att du inte skall tillsätta något extra salt.

Låt ligga i några timmar och frys sedan påsen. När det har blivit dags att ställa till med grillkalas är det bara att tina, salta och grilla.

• MamsenJ

Perfekt! Ska pröva. Tackar!

• lena ekman

Cocacola stek

1,5 - 2 kg högrev eller annat nötkött
    33 cl öl
    33 cl cocoa-cola
    1 dl soya (kan använda mindre då detta bli ganska salt)
    2 buljongtärningar
    2 gula lökar
    2 morötter
    Svartpepparkorn

Häll cola, öl och soya i en gryta, dela löke och morötterna grovt och lägg ner i grytan. Lägg ner buljong och peppar.
    Koka upp och lägg i köttet.
    Låt sjuda 1 timme per kilo och vände det då och då.
    Ta upp köttet, sila skyn och gör en redning på den.

• Pokergirl

Åh, jag har ju ett kanonrecept, ett ögonblick!

• Pokergirl

Det här använde jag till att marinera kött som vi sedan grillade dagen därpå, blev supergott! Bara att vispa samman!

0,5 dl
    japansk soja0,5 lcoca-cola0,25 dl
    ättika, 24%1 st
    morot/morötter1 st
    gul lök(ar)2 kvist(ar)
    persilja2 msk
    farinsocker1 tsk
    mejram1 tsk
    timjan15 st
    enbär10 st
    kryddpepparkorn2 st

lagerblad

• Pokergirl

Ojdå, gick inte så bra att klippa och klistra recept i works...
    0,5 dljapansk soja
    0,5 lcoca-cola
    0,25 dlättika, 24%
    1 st morot/morötter
    1 stgul lök(ar)
    2 kvist(ar)persilja
    2 msk farinsocker
    1 tskmejram
    1 tsktimjan
    15 st enbär
    10 stkryddpepparkorn
    2 st lagerblad

• silverstar

Porterstek på Cola istället för öl är något jag länge velat testa. Min fundering är om det går lika bra att använda light-cola?

• Pokergirl
    silverstar skrev 2006-07-19 21:37:23 följande:
    Porterstek på Cola istället för öl är något jag länge velat testa. Min fundering är om det går lika bra att använda light-cola?
    Coca cola light innehåller ämnen som glir giftiga när de kokas upp så det skulle jag inte rekommendera.
  • MamsenJ

det här är så pinsamt att jag inte vet, men hur gör man en redning? (det är som en slags sås va?)

• soldis

Finns bottenredning: fräs vetemjöl i mycket smör och bryn ganska länge, fast färgen ska bli nästan vit. Sedan tillsätter du mjölk till önskad koncistens. Grundrecept ½ dl vetemjöl till ½ liter mjölk. Koka minst en kvart så försvinner mjölsmaken. Vips så har du gjort dig en Bershaimel (stavningen?? iallafall vit mjölksås).
    Toppredning: Den enklaste redningen är att blanda maizena med kall vätska och sedan hälla i maten. Koka sedan i ett par minuter. Det står på paketet hur du gör. Det finns även maizena som går att hälla direkt i maten, den är dyrare och det går åt mkt, men den är enkel. Man kan göra en toppredning med vetemjöl också (det gjorde vi i hemkunskapen)men jag tycker att mjölsmaken inte försvinner då.

Svar på tråden Coca-colamarinerad?