• undrar

    Hur ofta går ni på gynundersökning?

    Vet inte om det ska ligga just i detta forum, men jag hittar inget som passar bättre.

    Jo, jag läser ofta om att vi skriver "fråga din gynekolog nästa gång", kolla med gyn " osv.

    Jag undrar hur ofta man bör eller ni övriga går till gyn eller bm för koll? Alltså inte för att ni är gravida utan innan eller inför att man vill bli gravid, om ni förstår vad jag menar.

    Är det vanligt att man går på en vanlig gynkoll när man slutat med p-piller?

    Ska man gå på gynkoll bara så där då och då?

    Jag vet att jag ble kallad för cellprov för nåt halvår/år sen och då var allt bra. Man jag har inte varit där sedan dess.

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Hur ofta går ni på gynundersökning?
  • tinna

    Jag går väldigt sällan på koll. Bara när jag ska ha nya p-piller. Annars är det bara cell-provet. Om man inte känner att man har några problem eller funderingar så är det väl inget som behövs göras sådär himla ofta antar jag.

  • Ofelia

    Gyn är precis som all annan sjukvård. Sök när du behöver den!!! Har du inga trassel från underlivet är det bara cellproven du behöver gå på, det andra är mer "vid behov". Det finns väl skojigare saker att göra än att gå på gyn-undersökningar...

  • undrar

    Hej och tack för era svar.

    Ja det är ungefär så jag tänkt och gjort tidigare, men blev lite fundersam. Har aldrig tidigare funderat särskilt mycket på mig och min kropp, ägglossning, gyn undersökningar osv förrän nu när jag slutat med piller och vill bli gravid.

    Minsta lilla känning i kroppen så ska jag analysera det.

    Nå väl, snart är det nytt år och vi får väl se vad det har att bjuda på.

    Tack och hej och må så gott

  • MiniPyret

    Jag är hos gyn 2 gånger i månaden, men det beror på att jag äter pergotime och måste kollas och ta prover!
    Annars räcker det väl att gå dit en gång om året!

  • Mickis74

    Innan jag blev gravid gick jag bara när jag behövde nya p-piller......och på cellprovtagningarna.

  • isabell22

    Min BM sa att varannat år brukar de säga att man sa göra gynundersökning

  • Pingu

    Är det någon som vet hur ofta man ska ta cellprover? Jag kan inte ens minnas när jag gjorde det senast, så det var säkert ett antal år sedan. Nu går jag inte till BM alls sedan jag slutade med p-pillerna för drygt ett år sedan. De sista åren jag åt piller gjordes heller inga cellprov, BM kollade bara blodtrycket och skrev ut nya piller varje gång. Kanske dags att kolla upp det?

  • Lolinondoda

    Pingu; Hur ofta man blir kallad för cellprovtagning är olika beroende på i vilken kommun man bor i. Jag bor i Göteborg och här blir man kallad ca var tredje-fjärde år.

  • LyNxQ

    I VästraGötaland, där jag bor, blir man kallad till cellprov vart 3:e år (tror att det är oftare när man blir äldre)
    Annars gör jag gynundersökning en gång om året, när det är dags för nya piller.. då brukar jag även ta klamydiaprov (bara för säkerhets skull... men jag hoppas verkligen att min älskling inte är lika svinig som mitt ex..)
    För Andrundrun och alla andra som aldrig gjort gynundersökning kan jag berätta att det inte är speciellt farligt.. känns lite pinsamt, men de brukar vara trevliga och det brukar gå fort... kan göra lite ont, men det är oftast ingen fara...

  • Andrundrun

    Bor också i Västra Götaland. Har käkat p-piller men aldrig behövt att göra undersökning. Är gravid i v29 och har sluppit undersökning nu med.

  • Pingu

    Tack för era svar! Jag ska nog ringa BM och fråga nästa vecka. Jag har flyttat och bytt kommun sedan senaste cellprovet, så de kanske inte vet vart de ska skicka kallelsen.

  • JPL

    I Västamanland blir man jagad för det där cellprovet. Jag gjorde ett i Skåne precis innan jag flyttade och de sände sedan kallelser i stor mängd innan det var dags för nästa (eftersom deras dator inte viste det). Verkar svårt att missa det menar jag.

    Går aldrig till gyn man antar att 1-2 år är lagom intervall.

  • LillaMy79

    Jag går vartannat år bara för att se att allt är ok. Slutade med p-piller okt -03, men tänker ändå gå ändå. Har ju inget att förlora på det. Kan ju samtidigt fråga lite om babytillverkning...=)

  • Medsyster

    Om cellproven är negativa (bra alltså) rekommenderar Socialstyrelsen att varje kvinna bör kontrolleras vart 3:e år om allt är bra, inga besvär etc. Kan vara bra att veta. Vissa län kallar automatiskt kvinnor över 25 år vart 3:e år för just cellprover.

    Själv har jag valt att gå en gång om året på gyn ktr. Det är mitt eget beslut. Kan tyckas att jag går lite väl ofta, men det är också för att jag har endometrios så jag vill hålla allt under uppsikt. Tar då även cellprov. Är lite "nojig" då livmoderhalscancer ökat mycket bland yngre kvinnor de sista året...Har väl träffat och sett lite "mycket" genom mina år i vården, och vill hellre kontrollera en x-tra gång...

Svar på tråden Hur ofta går ni på gynundersökning?