• Maluzalo

Bränn maneter??

Är det någon som vet vad man ska göra om man själv eller barnen blir brända på en bränn manet i havet??
    Jag har hört en massa olika sätt, men inget som låter riktigt bra.
    Snälla svara! Sist vi va vid stranden så var där fullt av dom.

• Svar på tråden Bränn maneter??
  • Suneboll

Samma som vid getingstick el brännässlor..inget speciellt, men man kan smörja med lite kylbalsam el salubrin...kolla på apoteket det vet säkert

• Dino78

Man ska väl kissa på det? Eller ljög domi Vänner-avsnittet när Monica blir attackerad av en brännmanet?

DIF i själ och hjärta
  • näbben

Brännmaneter fungerar på samma sätt som brännäslor gör. De släpper små hullingar som fastnar i huden. Det är de som gör ont.
    Om man har med sig en kniv eller sax elr liknande på stranden så kan man dra med den längs stället som blivit bränt. Alltså typ skrapa bort det, inte skära bort det Då får man med sig hullingarna, sällan alla men det blir bättre.

• Bumbi mia

Men åhhh menar att man _inte_ ska skölja med sötvatten

• sallyb

Hej!

Köp Salubrin och packa ner i badväskan. Bara att tvätta med. Kanon!! (Även för brännässlor)

• morriis

Finns det brännmaneter här? Trodde inte jag

• Villebusen

När vi var i Tunisien så nästan tjatade ALLA om att dela en tomat och "gnida" på själva brännstället... Eftersom jag själv klarade mig utan att bli bränd så kan jag inte svara på om det är en huskur som fungerar.

• Lequisha

Tomat funkar! Har varit i Tuinisien själv och sett många många bli brända. Tomat lindrar direkt

• alsesani

Blir man bränd av maneter ska man först försöka lyfta bort tråden, om den finns kvar.
    En bra grej är att raka med vanlig rakhyvel. Det tar bort det yttersta av hudcellerna där brännmanetens hullingar sitter.

• Maluzalo

Hej! Tack för svaren! -Jappan, Jag vet folk som ahr med sig en rakhyvel till stranden om dom bli brännda. -Stämmer det då kanske?
    -Dino 78, jag missade det vänner avsnittet hahaha Vet inte vad man ska tro...

• Maluzalo

Såg att alsesani ochså tyckte det.

• Minxy

Jag blev bränd av en "Örlogsman" (det är en slags brännmanet) en gång i Grekland. Det gjorde SVINONT! Dom sade till min mamma att det kunde jämnställas med att någon fimpade en cigarett på huden. Lokalbefolkningen kom springande och lade rå potatis på de ställen som blivit brända och det funkade. Tror det handlar om att kyla mycket.

• Lotten 66

Thussen: Visst finns det maneter här, har du aldrig badat på västkusten? Här är det mycket vanligt vid vissa tider men inte när det är lite varmare i vattnet för det tycker dom inte om.

Antingen kan man ta salubrin eller sötvatten eller också vänta en stund så försvinner det onda av sig själv.

• morriis

Lotten 66: Haha nej. Enda manet jag träffat på är de som inte bränns. Vi lekte med dom när vi var små, fick några kastade på mig också Roliga djur.

• Maluzalo

Tack, tack för alla kloka inlägg! Nu verkar det ju som att bad säsongen är över, men det kommer ju en ny nästa år och då ska jag ha både rakhyvlar, råa potatisar och tomater med hahaha

Svar på tråden Bränn maneter??