• skogsbär

Vilket mått på täcke stämmer egentligen?

Köpte täcke på Ikea idag, deras täcke till spjälsäng är 110x125 cm. Men kollar man på Babyland så är deras täcke 100x130 likaså storleken på deras påslakan. Även mått på kudde skiljer mellan Ikea och Babyland...

Vilket mått är mer standarn än det andra?

• Svar på tråden Vilket mått på täcke stämmer egentligen?
  • tigge

IKEAs mått skiljer sig fr¨ån andra barnbutiker, både vad gäller sängar, täcken och påslakan.

• CCA

När jag skulle köpa tyg för att sy påslakan så sa expediten att täcken till spjälsängen var 100x130 så jag antar att det är standardmåttet

• Tiwi

Vi har köpt täcke, kudde o allt på Babyland, men Ikeas grejer har helt egna mått!
    Deras sängar är mindre och deras täcken är större?! Eller nåt sånt!

• skogsbär

Men jag antar att ett påslakan som är 100x130 ändå passar Ikeatäcket som är 110x125, borde väl inte märka så stor skillnad?

• Tiwi

Lite stort bara, har köpt ett set från ikea, men jag sydde in det lite, rätt lätt gjort, svårare däremot att få in kudden, men det gick det med, örngottet var lite mindre istället!
    Men det kan man ju stå ut med när det skiljer några hundralappar på priserna Babyland/Ikea!!!

• skogsbär

Det är väl förmodligen det som är tänkt... att man bara ska köpa Ikeas madrasser, påslakan osv om man redan köpt sängen vill säga Dom är ju inte dumma

• skytten 75

Dom flesta affärer säljer olika mått på alla dessa saker, Ikea har egna , jysk har egna Babykjedjorna har egna, och det är väl så att dom vill att man inte ska kunna kompletera med andra saker från andra

• Puffalina
    Köp vilket som helst, å sy sen egna påslakan efter det. Finns ju hur mkt fina tyger som helst å päslakan å örngott är lätt som en plätt!
    Hanna BF 17/10
  • Crispie

Jag har arbetat som sömmerska i flera år och vi tillverkade täcken och kuddar till förbannelse.. barntäcken har väldigt olika mått beroende på vilken affär som ska ha dem. Men vanligast är 100x130 eller 95x115..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • skogsbär

Puffalina: Jepp, hittade billigt tyg på Ikea så nu blir det till att sy upp några påslakan Men jag ber nog nån annan, har inte riktigt tålamodet...

Crispie: Vad är standard på täckte till vagn och vagga då?

• Crispie

skogsbär----> är inte säker men jag tror det är 55x70...

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
Svar på tråden Vilket mått på täcke stämmer egentligen?