• Anonym

Lider av BDD?

Jag vet inte vart jag ska börja riktigt... vill mest skriva av mig.
    Jag tror jag har BDD (Body Dysmorphic Disorder ), vet inte om det finns ett namn på svenska.
    Jag är besatt av hitta fel på min kropp, jag har flera tusen fel enl mig. Allt jag gör kretsar kring min kropp o mitt utseende, jag mår så dåligt av det! Hela dagarna går åt att tänka ut vad jag kan ha på mig för att dölja mina fel o brister, det tar på krafterna.
    Jag var för ett tag ganksa nöjd med att jag lyckats gå ner alla grav. kilon + lite till TILLS jag såg mig själv på film (semesterfilmen), jag såg verkligen ut som en barbapappa, såg så groteskt fet ut. Min sambo måste skämmas!
    De senaste åren har jag säkert lagt ut en förmögenhet på smink, hårvårdsprodukter, cellulitkrämer etc etc....allt för att dölja mina fel.

kan även tillägga att jag har något som heter "tricotillomani"...en stressrelaterad sjukdom som gör att jag drar av mig mitt egna hår... låter sjukt jag vet men jag har haft detta i 15 år.

Usch vad deppresiv jag låter men jag ville mest bara skriva av mig. Är så trött på att må psykiskt dåligt pga av mitt utseende! Det tar för mycket energi.

• Svar på tråden Lider av BDD?
  • Aaliyah

Har du prövat KBT? Det är effektivt vid andra tvångshandlingar/tvångstankar.

• Anonym

Nej... Först o främst måste man gå till vårdcentralen o få en remiss till en teraput...om jag förstått rätt. Gjorde det försöket en gång men blev dumförklarad, efter det så har jag struntat i att utforska det närmare.

• Aaliyah

Ts; det var tråkigt att höra, för den behandlingen är jätteeffektiv, det vet jag av egen erfarenhet. Även antidepressiv medicin av SSRI-typ fungerar bra mot tvång.

• Anonym

Hur funkar den medicinen egentligen? Har varit skeptiskt mot sådant men om dte verkligen hjälper så kanske man borde undersöka saken vidare.

• Aaliyah

Jag äter Zoloft sedan flera år och fick nästan omedelbar effekt på tvångstankar och tvångshandlingar. På mig fungerar det så att den lilla rösten (bildlikt talat) som säger till dig att du måste göra vissa saker blir svagare och lättare att strunta i.

• Anonym

tack för tipset!!! ska verkligen kolla upp det. Så jobbigt när hela ens vardag går åt att tänka på alla sina fel o brister

Svar på tråden Lider av BDD?