• Plateau

Vad tycker du om namnet Ester?

Jag tycker om detta namn, men känner nästan bara gamla tanter som heter det. Jag tycker att detta persiska namn, med betydelsen stjärna, är såväl klassiskt som vackert. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Ester?
  • Coursell

Jag tycker det är fint. (Hette min mormor )

• kidA

jag älskar ester. tycker det är sååå fint. men jag skulle gärna stava det esther.

• HugOlle

Jag tycker det är jättefint.
    Men kanske finast med stavningen Esther. Blir mer internationellt så...

• mammutten81

Jag vet en lite tjej som heter det.
    Nu förtiden är det ju moderntOch som det står här nedan, på uppgång!

kopierat:

Ester är på väg mot sin forna topplacering på popularitetslistan. För 20 år sedan var Ester fortfarande det 40:e vanligaste förnamnet bland alla kvinnor men föll sedan kraftigt när 1800-talskvinnorna gick ur tiden. Bland de yngsta svenskorna är Ester dock på uppåtgående igen. Under 90-talet flerfaldigades populariteten och Ester nådde vid detta sekelskifte upp bland de 150 vanligaste tilltalsnamnen.
    Ester har använts som förnamn i Sverige sedan 1400-talet. Under 1600-talet ersatte Ester det gamla svenska namnet Estrid. Namnet är bildat av det persiska ordet stara som betyder stjärna.
    Ester fick plats i almanackan först 1901 då det ersatte Amos.

• alsesani

Ester är ett så fint namn, självklart kan du välja det

• Lindha79

Det är jättefint, fast jag gillar stavningen Esther bättre. Skrattande

♥mamma till Emmie, Hampus och bebben♥
  • Sanna73

Ett av mina älsklingsnamn. Hade inte hunden fått namnet för 12 år sedan skulle en ev dotter tveklöst ha fått det nu

• Plateau

Tack så mycket för era positiva kommentarer! Jag föredrar dock stavningen utan h - både snyggare och enklare i skrift - kemiskt liksom bättre...

• Filipendula

Jag tycker också att Ester är vackert. Håller med om att man ska bevara de svenska stavningarna på namn!

Vad kul att du är kille!

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Ester?