Rökta räkor kan man äta det?
Hej!
Någon som vet hur det är med rökta räkor,är det ok att äta det?
Hittade inget om just det på livsmedelsverkets hemsida!
/MowA
Hej!
Någon som vet hur det är med rökta räkor,är det ok att äta det?
Hittade inget om just det på livsmedelsverkets hemsida!
/MowA
Hmm jag har för mig att det inte är ok, men har inga belägg för det. Jaså, det står inte på listan?? Du får hojta högre här på FL .
Har oxå för mig att rökta räkor är att undvika men däremot vanliga tillagade,djupfrysta kan du äta hur många du vill utav likaså kräftor.
Man ska undvika råa skaldjur.
Står på slv.se
men alla skaldjur är ju kokta, då borde dom inte vara råa? eller
Zafara
Råa skaldjur är gråa....o såna vill nog ingen äta......
Såsom råa skaldjur räknas ostron och dom ska man icke stoppa i sig som gravid.
Skall finnas med på listan över vad man inte bör äta.
När det gäller rökta räkor så ska man undvika all kallrökt mat under sin graviditet och jag har för mig att just rökta räkor tillhör det man bör undvika.
Rökta räkor var jag säker på är ok. Varför skulle det inte vara det? Jag åt rökta räkor och rökt fisk häromdagen- nyrökt ska vara ok. Ganska säker på att det är varmrökt, det är väl så man oftast röker mat fick mm ute i Skärgården? Dessutom fick jag för mig (fast jag är inte 100) att räkorna FÖRST är kokta å sedan rökta för att få en lite anorlunda smak. Inte råa när de röks alltså. (tror jag)
hur är det nu då? får man äta varm rökta räkor eller inte? någon som vet?
Här på FL finns det något som heter sökfunktionen.
Jag använde mig av den o fann massor med trådar som handlar om räkor.
Här är några:
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m758205.html
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m3552444.html
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m8647457.html
Har inte kollat länkarna Lola, men rökta räkor är ju inte kallrökta så jag ser ingen anledning till varför man inte ska äta dom?
Hej! Har ställt just denna fråga till Livsmedelsverket och fick svaret att rökta räkor kokas innan de röks och därför är ok att äta.
Ugli; precis vad jag trodde. Varmrökt eller i detta fall kokt och sen rökt är ju helt ok...och ack så gott..!
Tack för alla svar!