• FiaFågel

Hur högt ska skötbordet vara?

Någon som vet vad som är en bekväm arbetsställning? Man vill ju inte gärna få ryggskott? Anledningen till att jag frågar är att vi har köpte en trådbacksställning på IKEA som är 70cm hög. Vi ska lägga en skiva under och en över, plus en skötbädd. Sammanlagt blir höjden ca 80 cm. Jag och min sambo är runt 172cm långa. Tror ni det blir för lågt? När man jämför med andra skötbord så är de kring 87-120 cm höga.

• Svar på tråden Hur högt ska skötbordet vara?
  • Edwina

Ni bör ju kunna stå rakt och "arbeta" inte behöva varken huka er eller sträcka på er. Det är ju bra att ni é jämnlånga:)

• Peztis

Det lär nog bli lågt för er.
    Jag är 176, min sambo 190 - min pappa snickrar ett skötbord med ung arbetshöjd på 100 cm.

• fsa

Har inte börjat fundera på detta, men tänk på hur det känns att stå och diska vid en för låg diskbänk! Ungefär lika lång som du och jag tycker att 80 låter alldeles för lågt. Minst 90 skulle jag gå på och förmodligen ännu lite högre.

• FiaFågel

mm det var som jag trodde då..iofs har jag tänkt på att man kanske får bra översikt om man har barnet lågt..knepigt det här..

• Peztis

Tittar man på de där skötborden som finns att köpa med byrå osv säå är de kring 100 cm.
    Och jag vet precis hur min rygg mår efter handdisk i vårt kök för pygméer...

• ballerina

Läste någon stans att skötbädden ska gå till ens egen navelhöjd ungefär för att arbetsställningen ska bli bra - lycka till!

• Kraken

Liten "varning" för höga skötbord. Min kompis monterade sitt lite för högt och resultatet blev att hon fick inte ögonkontakt med barnet, så det slutade med att hon står på en sån där badrumspall för barn när hon byter blöjor...

• Inger

Läste nånstans att man bör ha det i navelhöjd för att det ska bli lagom. Det underlättar ju en del om man är ungefär lika långa isf.

• Peztis

Navelhöjd för mig med mina 176 är 110 cm.

Jag fortsätter tjara om att 100 cm är lagom...

• saggitarius

mellan höften o navel någonstans är lagom höjd.. blir det lägre än så får du stå bredbent för att skona ryggen, blir det högre kan du få ont i axlarna i stället..
    Men man klarar sig i vilket fall som helst.. det är annat om man jobbar på dagis eller nåt..

Bebisar är inte precis så jätte tunga o det tar lång tid för skadorna att utvecklas då.. tror jag iaf..

Svar på tråden Hur högt ska skötbordet vara?