• E l l a

Måla på tapet? Underarbete?

Jag ska passa på att måla om nästan hela lägenheten nu när jag blir själv hemma några veckor. Har inte någon större erfarenhet av målning, men hade tänkt måla direkt på våra släta tapeter, först med strukturfärg sedan med färg-färgen...

Min fråga gäller själva underarbetet - man vill ju att det ska se någorlunda bra ut... Vi fick det tapetserat för 2 år sedan, då rev man bort alla tapeter in till kala vägen, den slätspacklades och därpå satte man upp våra nuvarande tapeter... Tror ni jag behöver fibbla något med dem innan målningen? Vad ska jag göra med skarvarna - låta dem vara (de kommer ju täckas med 2 lager ) eller ska jag "sandpappra" bort dem?

Någon som har erfarenhet av strukturfärg - och hur resultatet av det blir på en slät tapet?

• Svar på tråden Måla på tapet? Underarbete?
  • Mickes flicka

om du använder sandpapper på tapeten så komer de bli helt fnasigt o fult tror jag de e ju trotsallt papper :D tror de e bäst o bara låta va. De ända är väl att du spacklar o slipar över gammla hål i väggen :D lycka till :D

• E l l a

Tackar - tror det också...

• abnocto

Den bästa maskin jag äger är en slipmaskin som man kopplar på dammsugaren på. Då kan man "bara" dra över hela väggen för att få bort små upphöjningar om det är några och så ta skarvarna lite extra. Maskin är värd varenda krona då det itne blir något damm.

• byström

Jag själv tycker det ser riktigt taffligt ut när man bara målat på tapeten, och inte spacklat över tapetskarvarna...ser så "billigt" ut, tycker iaf jag själv.
    Så jag tycker du ska spackla över skarvarna.
    Skär eller slipa bort dom först, och spackla över dom...mitt tips.

• byström

Och aporpå strukturfärg...det blir kalas, men rör om i färgen ofta, strukturmedlet sjunker ganska fort...

• Fraise

Jag skulle slipa ned tapetskarvarna och sedan spackla över dem. Avsluta med en till slipning (av spacklet) och sedan måla! Om man ska vara lite petig alltså. Vilket jag är!

• E l l a

Har blivit gjort och det blev så j... snyggt. Köpte sturkturmedel som man blandar i färgen, ser ut som sand, och målade på utan att slipa ner något (förutom spacklade hål och så), skarvarna syns knappt och resultatet blev skitbra. Är jättenöjd!

• lycklig fru

Jag tycker att det bästa vore att måla direkt på tapeterna som dom är. När det är så pass nytapetserat så sitter tapeterna bra och det bör inte "bubbla" sig något. Det verkar ju som att ni fick underarbetet ordentligt gjort när dom tapetserade.

Även om ni har släta tapeter så tror jag att det kommer bli skillnad i ytan om du spacklar över tapetskarvarna. Jag har dock aldrig målat med strukturfärg... Tapetskarvarna kanske "försvinner" lite i strukturen...?

• E l l a

Ja, de försvann verkligen. De syns knappt. Färgen blir ju så pass tjock, och i och med "sandeffekten" så syns skarvar eller andra ojämnheter inte alls - om man inte står och synar dem på nära håll dvs...

Svar på tråden Måla på tapet? Underarbete?