• Lady Bling

Hur många dagar efter ägglossning tar man progesteronprov?

Ska ta ett blodprov för att kolla nivån progesteron efter min första kur pergotime.

Hoppas att jag haft ägglossning, på VUL på cykeldag 16 fanns en fin äggblåsa på 21 mm som läkaren sa skulle lossna ett par dagar efteråt, ungefär på dag 18 i cykeln. Han bad mig gå och lämna blodprov på dag 25.

Nu tror jag att ÄL eventuellt kom 3 dagar senare än läkaren trodde, fick utslag på ÄL-stickor först på cykeldag 20 och jätteont i magen på dag 22. Har långa cykler (ca 37 dagar) sen innan, så det skulle kanske kunna stämma.

Hur många dagar efter ÄL har era läkare sagt att man gå och lämna blodprov för att kolla progesteronet?

Är det dumt att lämna blodprovet senare än läkaren sa om jag tror att ÄL kom senare, kan det alltså bli fel resultat om man går 2-3 dagar senare jämfört med om man går för tidigt efter ÄL?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-16 17:29:37:
    Skrev fel: Fick jätteont i magen tidigt på morgonen på cykeldag 21, inte 22 som jag skrev tidigare. Alltså 3 dagar senare än läkaren trodde.

• Svar på tråden Hur många dagar efter ägglossning tar man progesteronprov?
  • ebben

tror provet visar rätt ändå.

• ebben

alltså gå du den dan läkaren sagt!det visar nog hormomhalten så de ser om det är Äl.

• Lady Bling

ebben: Tack för ditt svar! Kan det inte bli fel då om ÄL kom 3 dagar senare? Då går det ju bara 4 dagar mellan Äl och blodprovet.

• Cahela

det kan bli fel om äl kommer tre dagar senare än beräknat...
    progprovet kan visa fel då

• Lady Bling

cah: Tack för ditt svar! Hur många dagar efter ÄL har din läkare sagt att du ska ta progesteronprovet?

• Nalle Phu

I västra Götalands regionen tar man Progesteronprovet på dag 25, eller så nära cykeldag 25 man kan ta det. Dvs infaller CD 25 en sådan så tar man det dag 26 istället. Provet du tar visar LH-stegring och Progesteronstegringen såpass fint på en stor skala att det tydligen inte gör något om man har ägglossning redan dag 13 eller så sent som dag 23.

• Lady Bling

Tack så mycket Nalle Phu! Hur menar du med "Dvs infaller CD 25 en sådan så tar man det dag 26 istället."? Vad betyder CD? Vet du om det finns någon tabell med hormonstegringarna på nätet?

Svar på tråden Hur många dagar efter ägglossning tar man progesteronprov?