• Julifru

Vad bjuda på för gott/lätt på inflyttningsfest!! HJÄLP MIG!!!!

Ska ha inflyttningsfest i nya huset i slutet av nästa månad men har ett problem... Vi blir ca 40 st o jag vill ju bjuda på nått men vill inte stå och laga mat hela dagen direkt!!
    Funderar på tacos det är ju smidigt o gott!!
    Önskar maaaaasa förslag!!

Tack!! Kram Anna

• Svar på tråden Vad bjuda på för gott/lätt på inflyttningsfest!! HJÄLP MIG!!!!
  • Aihnoa

Jaa, varför inte.... Eller pajjer... eller bara ngt smått och gott plockmat typ öppna förpackningen och tippa ur i en tallrik stuket?

Hoppas festen blir bra så huset blir riktigt inpartajjat

• citronella

Chili con Carne kanske?
    Slutet på oktober är ju perfekt för soppa - du kan göra två eller tre olika sorter baka eller köpa en massa goda bröd, ha hårdost och färskost och sen till efterrätt bjussar du på en god äppelpaj på fina svenska äpplen...

Matpaj är ju gott också eller sheperds pie, köttfärssås som du täcker med potatismos och gratinerar i ugn.

Det var vad jag kom på så där i hastigheten!

Ha det bra och lycka till med nya huset!

• Shoujo

Grekisk sallad *dregla* Att hacka grönsaker och blanda tar förvånadsvärt kort tid.
    Sen kan du baka (elelr köpa) typ ett eller två stora bröd till, det räcker till 40 pers.

• Linda1976

jag säger samma som till Tychos mamma häromdagen: Snittar! Med rosbiff/remoulad/rostad lök räkor/sallad/majonäs köttbullar/rödbetssallad Brie/salami vanlig ost/rädisa skinka/gurksallad Det går supersnabbt om man gör det systematiskt och blir ofta uppskattat! Kram!

• eLCa

Kanske Libanesiskt tema - vegetariskt gott och trevligt!

Labne - Mynta Youghurt
    Hummus - Kikärtsröra
    Taboule - Persiljesallad med Bulgurvete
    Pitabröd att dippa med
    Grillad Hummus - om du vill ha något varmt

• lata kocken Johanna

grönkålssoppa med kokt ägg jättegott och suuuuuperbilligt
    (500g grönkål, 2 hackade lökar,1 l vatten, några tärningar grönsaksbuljong, lite vitlök och cayennepeppar)

morotssoppa med apelsin, ingefära och lite röd chili är en riktigt underbart jättegod höst- (och förkylnings-)soppa
    (500g rivna morötter, 2 gula lökar, ett par cm riven ingefära, ½-1 mild - medelstark röd chili, 2-3 msk koncentrerad apelsinjuice, vatten och grönsaks eller kycklingbuljong)

spenatpaj, lökpaj och tacopaj är toppenbra enkel bjudmat

• hallonbåt

Sallad eller smörgåstårta funkar ju jättebra. Det är gott och du kan göra det ett par timmar innan så du slipper stressa med det i sista sekunden...

kram *hallonbåt*

• Julifru

Tack så jätte mycket för alla svar o jätte bra tips..
    Vill gärna ha ännu mer!!!!!!!!

*kraaaaaaaaaaam på er**

• Skusan

Kycklingsallad är gott och relativt enkelt. Billigare varianten är ju att grilla kycklingarna själv typ dagen innan, sen göra salladen samma dag. Brytbröd till.

• flippertjejen

Pastasallad är gott och enkelt

• soffe

I helgen kommer vi att vara ca 20 personer här hemma. Då ska vi bjuda på kallskuren marinerad kassler, med risotto och en hel del tilltugg som fetaost, skurna starka korvar, oliver, gifflar, ost, nötter, lite frukt... och dryck..
    Lite tips från mig...

• Frippa

Kommer många: pasta sallad med Pasta skruvar, isberg, soltorkade tomater, ruccola, feta, oliver mm. Eller pajer.
    Kommer bara ett par stycken: Lyxa till det lite, Tacos eller nått!

Glöm inte: välkomstdrink, snacks, bra musik!

Tips: Plastglas, tallrikar etc (om det är många)

• Villes mamma

soffe---> Kan du bjuda mig också?

• Julifru

Önskar jag kunde bjuda alla er med juuuuuuuuee!!

• Aihnoa

Boullaillse el Spansk fisksoppa m aioli och typ baguette (eller pain riche )+ en god olivolja.

Kallskuret... Ribs m coleslaw...

• Zekå

gulasch soppa med gott bröd kanske lätt att laga gott i höst rusket.
    Lycka till

• Tess76

Ställ ut plockmat lite här och där i vardagsrummet, köket och kanske hallen. Då kan folk mingla runt och samtidigt ta sig en munsbit. Grönsaksstavar och dipp, ölkorvar, oliver, färdiga tacos - jag har sett att det finns minitubs som man kan fylla med lite köttfärs och grönt lagom som en-två munsbitar, snittar, ost & vindruva på tandpetare...
    Jag älskar plockmat!!!
    Lycka till!

Svar på tråden Vad bjuda på för gott/lätt på inflyttningsfest!! HJÄLP MIG!!!!