• Andreas tjej

Skulle du kunna tänka dig att anlita svart arbetskraft?

Ska precis renovera hemma. (köket)
    Ohändiga som vi är har vi fått tips om en kille som gör det snabbt och svart. Han har gjort köket åt flera av våra grannar och de är så nöjda.

Nu står vi i valet och kvalet om vi ska göra det svart eller vitt. Två saker talar för svart: det blir billigare och dessutom tycker jag att våra politiker slösar så mycket med skattepengarna att jag knappast är sugen på att betala mer i skatt.

Tycker ni att det är fel med svartjobb?
    Skulle ni göra det svart?

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att anlita svart arbetskraft?
  • Mizuki

Jag skulle aldrig någonsin anlita svartjobbare och om jag kände någon som gjorde det skulle jag anmäla dem på en gång.

• Andreas tjej

Har du lust att utvevkla det du skriver med varför?

• Tesie

Mizuku, varför då i allsindar`?

• lillalillalillamysan

Jag skulle det! Använda det alltså... Däremot jobbar jag inte svart själv. Kan tyckas vara dubbelmoral men jag ser det som så: erbjuder ngn att jobba svart (typ snickerijobb) får det ju vara upp till honom/henne och jag tackar inte nej.

• E l l a

Ja, jag hade anlitat svart arbetskraft om vi hade renoverat här hemma. Dels så blir det billigare, dels så känner vi till folk som gör det bra och jag låter hellre dem tjäna pengar på det än anlitar någon annan.

Sen beror det lite på - hade det gällt elgrejer och lite "farligare" saker som sedan om de går sönder kan orsaka en massa fara och skador , då hade jag anlitat dem vitt för att man ändå har någon form av "garanti" men gäller det bara att sätta upp skåp, måla eller renovera allämt då hade det nog blivit svart.

• jojja

Ursäkta min dåliga humor men jag måste:

Nej, det blir så smutsigt med svart-jobbare
    Nej, det brukar inte bli någe bra när de jobbar utan lyse mitt i natten...

*fniss*

Allvarligt - jopp, jag skulle nog anlita svartjobbare. Lite beroende på vad det gällde för det är ju skit om nåt går snett.

• Andreas tjej

Kan ju tillägga att killen som vi har pratat med gör även enklare el- och vattenjobb.

Och han gör både svart och vita jobb och det ser vi som en garanti att han vet vad han sysslar med och att hans jobb skulle tåla en granskning.

• KajsaSthlm

Nej, jag skulle aldrig anlita svartjobbare. Dessutom vill vi få garantier på det utförda jobbet, och det får man inte om det är svartjobb.

• Champagne

Våra kompisar består av snickare, murare, målare osv. Tjänster och gentjänster

ja, jag skulle anlita.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att anlita svart arbetskraft?