• eilema

Plastmatta att limma fast på den gamla plastmattan?

Jag har hört att det ska finnas någon slags plastmatta som man kan limma fast ovanför den gamla plastmattan utan att riva upp och ha sig. Är det någon som vet om detta stämmer, och isf om man får lägga sådant i en hyresrätt?

Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
  • Svar på tråden Plastmatta att limma fast på den gamla plastmattan?
  • eilema

Ingen?!

Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
  • eilema

Puffar igen. Ingen som vet vad jag pratar om?

• Mizuki

I båda våra lägenheter så har fastighetsbolaget inte orkat dra upp den gamla mattan utan har bara klistrat på en vanlig platsmatta över. Det funkar..

• eilema
    Mizuki skrev 2006-07-18 17:51:45 följande:
    I båda våra lägenheter så har fastighetsbolaget inte orkat dra upp den gamla mattan utan har bara klistrat på en vanlig platsmatta över. Det funkar..
    Okej, då går det iaf.

Ingen som vet vart man hittar sådan matta och om man får göra sådant själv i en hyresrätt?
  • The Man

Mattan är ett helt vanligt plastgolv som man köper i en helt vanlig affär som för golv/vägg-artiklar. Huruvida det är OK att klistra en ny matta ovanpå en gammal i en hyresrätt bör man nog kolla med hyresvärden, annars kan man ju lägga den löst med dubbelhäftande mattejp.

Normalt sett rekommenderas att man tar bort gamla plastgolv INNAN man lägger ett nytt för att uppnå bästa resultat.

• eilema
    The Man skrev 2006-07-18 18:17:31 följande:
    Mattan är ett helt vanligt plastgolv som man köper i en helt vanlig affär som för golv/vägg-artiklar. Huruvida det är OK att klistra en ny matta ovanpå en gammal i en hyresrätt bör man nog kolla med hyresvärden, annars kan man ju lägga den löst med dubbelhäftande mattejp.Normalt sett rekommenderas att man tar bort gamla plastgolv INNAN man lägger ett nytt för att uppnå bästa resultat.
    Okej. Jag får nämligen ingen ny matta i min lägenhet, fastän denna är 30-40 år gammal och ful som stryk. Så de kommer inte bända upp den gamla mattan här och det kan jag och vill jag heller inte göra själv.

Sån där dubbelhäftande mattejp? Vad är det? Hur fungerar den?
  • Mizuki

Kom på att mattorna vi har i kök, hall och sovrum har de inte klistrat fast öht, de har bara lagt lister istället. Inget att rekomendera eftersom mattorna följer med dammsugaren upp, men det går ju.
    Det är t.o.m. en riktig mattläggare som har gjort det i våran lägenhet..

• jen05

våran gamla plastmatta vi hade i köket var hel när vi bytte till den nya, så då klistrades den nya bara på!

• jen05

glömde säga att det är en mattläggare som gjort det..

• byström

man behöver inte alls ta upp den gamla, förutsatt att den sitter fast ordentligt.
    är mattan mönstrad, som om den ska likna klinker eller trägolv, är det bäst att spackla mattan först, annars syns mönstret genom den nya, vid släpljus.
    spackla golv är dock busenkelt! en bred spackel, fint spackel - t.ex Ardex A31 brukar vi använda.
    slå ut en klick en bit in från ett hörn, sen är det "bara" att dra ut det fram och tillbaka, fram och tillbaka, över hela golvet. slipa av dte lite lätt med ett grovt, stort papper kornstrl 80... klappat och klart!

Svar på tråden Plastmatta att limma fast på den gamla plastmattan?