• bellea

Körkort för automat...

Går det att få det? Alltså så att man kör upp med automat (och sen självklart bara får köra automat..)?

Håller på med mitt körkort och det går INTE bra med växel. Vi har en automat bil också och där går det mycket bättre... Har försökt nu i omgångar med körkortet men så fort jag sätter mig i en växelbil så tappar jag lusten...

• Svar på tråden Körkort för automat...
  • Novus

Så här står det på internet;

Köra upp med automat
    Om du vill köra upp med en automatväxlad bil måste du boka uppkörningen för den typen av bil. Ditt körkort gäller då självklart bara för automatväxlad bil. Om du senare vill komplettera körkortet med behörighet för manuell växling kan du förstås göra det. Men då måste du visa i en ny uppkörning att du också kan köra en sådan bil.

• bellea

Tack för snabbt svar!!! Så det går alltså!!!! Jiiipiii! Kanske jag också kan få mig ett körkort!!

• Novus

Jag ska väl inte lägga mig i, men är det smart att ta för bara det? De flesta bilar har ju ändå växellåda. Jag hatade att lära mig det, men det går. (Ja, går det för mig kan vem som helst lära sig det )
    Vad händer om ni byter bil och inte hittar den ni vill ha med automat? Eller om du måste låna bil?

• BlåRosen

TS,, jag säger som Novus andra inlägg här..

+ jag förstår om du har svårt att köra med manuell växellåda då du övningskör med eran bil som har automatlåda..Det är ingen bra ide faktiskt..

Köp en billigare "skrutt" bil å övningskör med den så du lär dig växklarna med den..

Har du väl körkortet med för manuellväxellåda så kör du bar er bil sedan ..

LOVAR dig klarar JAG av att ta körkortet så klarar ALLA på denna planet av det

Övning ger färdighet ..

• bellea

Har till och från kämpat med körkortet sen jag var 18 (fyller 25 i höst) och är fortfarande rädd och osäker när jag kör växel. Det är svårt att förklara men växel känns inte pålitligt..
    Nu har det kommit till en punkt då jag känner att antingen automat eller inget körkort alls.. Tom min sambo som haft körkort i över 10 år tycker att det kanske är bäst att jag kör upp med automat. Inte för att han tycker att jag kör dåligt med växel utan för att han märker hur jag mår när jag kör.

Sen har det blivit liite stressigt då jag börjar jobba efter föräldraledighet i september och vi bor nu 1,5 mil från centrum med dåliga kommunikationer.. Flyttade hit för inte så länge sedan med tron om att jag snart skulle få körkort..

Känner att om man nu kan "uppgradera" körkortet senare med växel så är det ju inte så farligt om jag inte får köra växel under tiden. Som det är nu så får jag inte köra någon bil alls : )

• bellea
    BlåRosen skrev 2006-07-16 19:51:45 följande:
    TS,, jag säger som Novus andra inlägg här..+ jag förstår om du har svårt att köra med manuell växellåda då du övningskör med eran bil som har automatlåda..Det är ingen bra ide faktiskt..Köp en billigare "skrutt" bil å övningskör med den så du lär dig växklarna med den..Har du väl körkortet med för manuellväxellåda så kör du bar er bil sedan..LOVAR dig klarar JAG av att ta körkortet så klarar ALLA på denna planet av detÖvning ger färdighet..
    Vi har två bilar : ) En växel och en automat. Just för att jag skulle lära mig växel.
  • Pockadockan

jag gjorde också tabben att köra automat i början och hade ett helvete sen när jag skulle köra manuell. Men det går! Och jag tycker verkligen att du ska kämpa för det istället

• bellea
    FrökenW skrev 2006-07-16 20:00:48 följande:
    jag gjorde också tabben att köra automat i början och hade ett helvete sen när jag skulle köra manuell. Men det går! Och jag tycker verkligen att du ska kämpa för det istället
    Fast jag började med växel. Tog ca 19 körlektioner på trafikskola med växel. Automat har jag bara småkört de senaste 2 åren :)

Tror att jag är ett hopplöst fall på växel :)
  • BlåRosen

TS,,OK!!..

Jag kan tillägga att jag höll på i 2år ...
    Jag började då jag var 18 men fick det först 6dar efter jag fyllde 20 ...

Jag la av flera ggr..Tyckte att jag klarade meg med cykel, buss mm..

Men tro mig gumman,, DU KLARAR DET OM DU VILL..

DU kör varje gång ni ska iväg nånstans, bara om det så är runt husknuten ,, handla (bra träning för fickparkering), när ni hälsar på någon..

Jag antar att det automatiskt blir så att din man sätter sig bakom ratten då ni åker nånstans ,,har jag rätt???

Säg stopp, där,, Det är JAG som ska köra..Varje liten km är träning...

• Pockadockan
    bellea skrev 2006-07-16 20:03:46 följande:
    FrökenW skrev 2006-07-16 20:00:48 följande: jag gjorde också tabben att köra automat i början och hade ett helvete sen när jag skulle köra manuell. Men det går! Och jag tycker verkligen att du ska kämpa för det istället Fast jag började med växel. Tog ca 19 körlektioner på trafikskola med växel. Automat har jag bara småkört de senaste 2 åren :)Tror att jag är ett hopplöst fall på växel :)
    klart du inte är! Fortsätt prova bara och ställ automaten i garaget så länge
Svar på tråden Körkort för automat...