Plattfothet, är det ärftligt?
Eller är det något man kan bli om man går fel eller något annat? Ser man det redan vid födseln? Jag blev lite nyfiken på hur det ligger till när jag la märke till det hos en kompis barn, men frågade inte.
Eller är det något man kan bli om man går fel eller något annat? Ser man det redan vid födseln? Jag blev lite nyfiken på hur det ligger till när jag la märke till det hos en kompis barn, men frågade inte.
Alla små barn är plattfötter till att börja med!
Äntligen ett svar! Tack!
Vid vilken ålder kan man se om barnet kommer att fortsätta vara plattfot? Den här pojken är tre år.
Ja, att bli plattfotad är säkert ärftligt, som väl egentligen alla våra fysiska drag (?)
Min son är två år, och hans fötter har alltid sett platta ut (fast det gör ju ofta små bebisfötter, särskilt från början). Nu är de fortfarande lika platta, och eftersom hans pappas fötter också är sådana tror jag inte att det kommer ändra sig nu.
Varför jag undrar är för att jag läste i någon tråd att det är bra att gå på tå för att motverka plattfothet och jag tyckte det lät lite konstigt.
Jag är plattfot.
Om det är ärftligt vet jag inte, ingen i min släkt är plattfotad förutom mig. Att gå på tå har jag aldrig hört talas om, men jag tror inte det funkar.
Man kan få mer ont i fötterna om man går mycket än de som inte har plattfot, men det finns hålfotsinlägg och bra skor för att underlätta
Jag hade inlägg förut men nu har jag inte använt det på åratal och det går bra ändå
Går man på tå så är risken stor att man istället får för kort hälsena, vilket gör ont. Däremot vet inte jag när platta fötter förändras, men fråga på BVC de ska ju kunna sånt!
Min man är plattfot men det är svårt att se på våra barn, det brukar inte visa sig föränn de är ganska stora och idag gör man inget åt saken.
Tack för alla svar!