• Radioamatören

    Amatörradio

    Tja några radioamatörer här?
    Hör gärna av er..

  • Svar på tråden Amatörradio
  • vkx

    Yepp, åtminstonne en. Kör dock inte radio eftersom jag inte får sätta upp antenner hemma för hyresvärden. Intresset finns dock.

  • Radioamatören

    Du kör inget portabelt med handapparat?
    Vad har du för signal?
    Bor?

    73 sm6yti

  • vkx

    Tyvärr inte som det är nu. Förhoppningsvis kommer det att bli så småningom när jag haft möjlighet att köpa ny antenn till bilen. Den gamla blev stulen en natt. Bor i Taberg utanför Jönköping.

    73 de SM7VKX

  • cruZZe

    Har inte amatörradio mer eller mindre spelat ut sin roll nu när internet mm finns? Jag som aldrig förstått tjusningen med det hela undra bara.

  • vkx

    Tjena cruZZe. Jag tycker nog inte det. Tjusningen med radiokommunikation är att man i förväg inte vet hur långt bort man kan nå. Med internet vet man att man kan chatta med hela världen om man vill. Det är också ett bra sätt att få sällskap t ex när man sitter ensam i bilen och kör mil efter mil, (försök chatta då). Sedan är det ju också teknikintresset att bygga egna grejer och sedan se hur man har lyckats. Blev den där antennen så effektiv som jag trodde?

    Det handlar med andra ord inte bara om att prata med andra människor det handlar om så mycket mer.

    Om du är mer intresserad kan du kolla in www.ssa.se

    73 (bästa hälsningar) de (från) SM7VKX

  • PLAST FARSAN

    Hej Jag heter Jim,har pratar radio sen jag var 12 år.E nu 36,har funderat på detta med amatörradio.Ska ta cert för det senare.Har en amatörradio så jag lyssnar iallafall på amatör bandet mm.Det e kul att bara lyssna ! Får se kanske vi hörs nån gång ,om jag nu tar cert.Annars så får jag väl hojta till här.Kallades för kryckan även när jag körde radio.

  • vkx

    Tjena Plast farsan!

    Det är bara att sätta igång och plugga. Kolla på www.ssa.se så kan du hitta en amatörradioklubb nära dig. De flesta klubbar ordnar kurser.

    73 de VKX

  • VANSTAD 2

    jag finns oxo här men är inte aktiv längre

    73 / sm7lmw

  • Spoky

    Jag tog T- och sedan C-cert 1991, så idag har jag CEPT-1.

    Kör inget längre, har mest varit "prataren" och inte så mycket av en byggare. Höll på rätt mycket mellan 1991 och -95 då jag skaffade min mobil.

    Idag har jag Telenor Fastpris och då pratar jag på utan att bry mig vad det kostar, så varför ha med sig en bärbar radio dessutom?

    Min gamla TH-77E, en handapparat ifrån 1991 står dock på skrivbordet, och ibland rattar jag in polisfrekvenserna eller lyssnar lite på tunnelbanan om det hänt något. Men pratar eller lyssnar på ammatörbanden gör jag i stort sett aldrig nuförtiden. Lite trist.

    /73 de SM0TXG.

  • Benganfans

    Om man har flyg radiotelefoni certifikat kan man prata på amatör radio nätet då? har en liten radio i bilen som man komuniserar med när vi är ute och kör offroad. men det vore kul att snacka även hemma.

  • Spoky

    Tyvärr Benganfans, för att få prata på ammatörbanden måste du ha ammatörcert. Det är dock relativt lätt att skaffa idag.

    Har för mig att flygradio kör AM på frekvenser mellan 108 och 132 Mhz, men här är jag inte säker.

  • Benganfans

    jo det stämmer att flyget kör på 108-132 vilka band kör amatör radion på???

  • Pappa80

    Kommer ihåg att polarna latchade med radioapparater nån gång tidigt 90-tal. Men det tog slut då polarns farsa hittade en 11 meters mast fastmonterad på ett "felaktigt" sätt i fasaden...

    Sedan har jag en vanlig scanner som jag kan lyssna på Polis,ambulans, väktare m.m. Men tyvärr så får jag oftast bara in centralerna och inte bilarna. Kanske beror på att jag behöver en bättre antenn eller så. Väktarna verkar ha bättre grejor för de hör jag bäst.

  • spaceman

    Seg radioamatör här med. Inte speciellt radioaktiv, har en 2m handjagare och en kortvågsrigg men den senare står stilla pga brist på antennplats.
    Nån fler än mig som lagt hobbyn på hyllan sen man "blev två"?

  • Slartibartfast

    Halloj. Icke speciellt radioaktiv men har kv rig och lånad 2m handapp. Hojtar ibland på lokala repeatern men kv står stilla pga antennbrist (bor i lgh). Har dock hittat en ritning på loopantenn för 80 som jag kan ha på balkongen. bättre än inget.

    /ttz

  • Prylgalen

    Kul att vi är ett gäng Jag är aktiv, mest på kortvågen och då blir det helst 12m,10m och 17m. Kör även andra band emellanåt.

Svar på tråden Amatörradio