Hur är det att leva med borderline??
Hej..
Jag har en storebror som lider av detta och jag vill ha info om hur det är att leva med detta för lättare förstå honom..
Tacksam för svar,,
Är anonym för inte hänga ut min älskade bror här...
Hej..
Jag har en storebror som lider av detta och jag vill ha info om hur det är att leva med detta för lättare förstå honom..
Tacksam för svar,,
Är anonym för inte hänga ut min älskade bror här...
det finns flera hundra kombinationer av borderline, dessutom påverkas alla olika samt olika mycket.
så det är ju lite svårt att säga generellt...
Min dotter har borderline..
Hon har åkt ut och in på psyket tidigare innan hon fick sin diagnos..
Idag har hon ett ganska bra liv,hon går i terapi en gång i veckan enskilt och i gruppterapi en dag i veckan..
Hon har fått medicinering och har hjälp varje dag för att få ett fungerande liv,lära sig allt från början tex,betala räkningar,städa,tvätta.. Det funkar riktigt bra,det är självklart upp och ner men hon mår mycke bättre än tidigare..
Hon kom in i en djup depression för 2 år sedan,försökte ta livet av sig tre gånger med tabletter..
Hon hade hamnat efter med räkningar och hade ångest..
Vi som familj har stöttat henne hela tiden,tagit tag i hennes skulder för att hon skulle slippa ta tag själv i kronofogde mm så när hon blev utskriven från psyket sista gången så var alla räkningar betalda,hennes hem städat så hon kunde börja från början..
Hon har vänner som hon träffat genom gruppterapin och dom har hon mycke kontakt med,ute och fikar,stöttar varandra..
För en som har borderline så är allt svart eller vitt,ont eller gått finns inga mellanting och det är något hon jobbar med varje dag..
Man kan bara finnas där och stötta och lyssna,finnas till hands helt enkelt...
Min dotters självmordstankar är i dag nästan helt borta,hon har en livsglädje och kan se fram emot saker nu,tänker posetiva tankar,allt är inte negativt längre..
Om din bror träffar en psykolog mm så kan man också be om att få träffa den personen eller din brors läkare,det gjorde jag och har fått många bra råd och lärt mig mycke om min dotter...
jag har borderline. Eller egentligen borderline personlighetsstörning.
Mycket svart eller vitt tänkande, kan älska en person ena dagen, och hata personen i fråga dagen därpå. Hjärtat sitter liksom utanpå kroppen, och man är ganska oskyddad.