• Vilsan

Hur många timmar är OK på förskolan för en 1åring?

Hej!
    Precis som i rubriken undrar jag hur många timmar är OK för en 1 åring att gå på förskola?
    Min lilltjejj kommer att gå 7 timmar 4 dagar och halvdag 1 dag...

Vill gärna höra av er som faktiskt har/haft 1 åring på förskola!

Ticktack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-31 19:36:45:
    Vill bara passa på att tacka alla för att ni delar med er av era rutiner/tankar fast än det finns en del som kommenterar era rutiner!
    Ticktack!!
  • Svar på tråden Hur många timmar är OK på förskolan för en 1åring?
  • Yollis

jag undrar oxå, 
    tror lite att det kan varriera beroende på vilket barn man pratar om... alla är ju olika.

/ Yollis - mamma till Tuva, 1 månad.
  • Visslan

Jag kommer att ha min son nästan 12 timmar när han börjar i oktober och han hinner bli 1 år 6ch 6 dagar gammal.
    Vi har inget val då vi Bor i Åkersberga och Jobbar på Lidingö så med restid och köer och arbetstid så blir det så långa dagar. Det blir inte bättre av att min man och jag jobbar på samma företag..

• Minelli

Beror mkt på hur förskolan är, vilka åldrar det finns i barngruppen etc. Har själv jobbat på förskola och haft ett-åringar som varit hos oss väldigt långa dagar.. tyvärr far dom flesta av dom illa av det.. dom blir trötta och kinkiga.. stressade.. och dom missar mkt av den viktiga tiden med föräldrarna.. men självklart kan det funka i vissa fall med.
    Men helt ärligt hade jag nog rekommenderat en dagmamma istället, där det är färra barn och färra vuxna i cirkulation.

Lycka till vad du än beslutar dig för!

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • emmamma

Min dotter är 1 och ett halvt och hon går 9-3 måndag-torsdag och freda är hon ledig. Vi kommer utäka det i höst men det här kändes som en bra början.

• Blå fågel

Vi tänkte ha 6 timmar fyra dagar i veckan första månaderna. sedan öka till 7, kanske 8 timmar så småningom.

• sannapanna76

Vi har köpt hus och flyttar in en månad innan Vilma ska börja på dagis. Hon kommer då att vara 13 månader. I samhället där vi ska bo FINNS INGA DAGISPLATSER, så vi kommer med 99% säkerhet bli tvingade att ha henne på annan ort. Sambon pendlar 4 mil enkel väg varje dag, och jag ska åka buss (tar betydligt längre tid än att åka bil + att det blir svårt med anslutningar när vi måste ha henne på annan ort), vilket kommer att leda till att Vilma tvingas vara på dagis ca 1½ timma/dag. Detta för att det inte finns plats på dagis!

Känns ju sådär, kan jag säga. Det var ju inte såhär vi hade tänkt oss att det skulle bli när vi äntligen hittade ett hus...

• invo

Vår tjej kommer att börja till våren när hon är ganska exakt 1 år, det blir tyvärr långa dagar för henne fr start - dvs heltid. Håller tummarna för att hon får dagisplats - här fungerar det inte alls med dagmammor så det kommer jag att vägra.

Håller tummarna för att det kommer att funka med långa dagar för tjejen, vi har inget att välja på just nu.

• mrskensington

Min dotter ska skolas in om ca en månad, då kommer hon att vara 13 månader. De dagar jag jobbar kommer hon få vara på dagsi 8 h, jag jobbar kväll och maken jobbar dag så jag lämnar henne ca kl 9 (och åker hem och sover en stund till sen innan jag ska till jobbet) och maken hämtar kl 17.

När jag är ledig blir det korta dagar (ca 3 h) förutsatt att hon trivs annars får hon vara hemma med mig hela dagen. Jag jobbar helg ibland och kan behöva någon ett par timmar på mina lediga vardagar att göra egna saker.

• mammatillpojkar

jag är arbetslös så min son kommer att vara på dagis 3 dagar i veckan och 5 timmar om dan.. men får jag jobb så blir det ju heltid.. jag har oxå jobbar på dagis och vi hade några 1 åringar osm gick heltid och det tog ingen skada på dom.. tror att det är väldigt olika men så länge barnen trivs så är det ingen fara

• emmzan

Min son som nu är 1år och 6 månader går hos dagmamma från 8-15,15 varje dag så har han haft det sedan han var 1 år och 3 månader och det har funkat superbra! Trivs kanonbra med dagmamma oxå!!!

Svar på tråden Hur många timmar är OK på förskolan för en 1åring?