• Lioness

Frågor om marinering av kyckling, grillspett och couscous.

Hej!

Om några veckor fyller jag 30 och ska då ha kalas! Tänkte bjuda på grillspett med cousous eller bulgursallad och har några frågor...!

1. Hur länge kan man marinera kyckling?

2. Kan man marinera kyckling fyst?

3. Kan man göra grillspett med marinerad kyckling dagen före? Hur ska den förvaras?

4. Hur kan jag göra grillningen enklare/snabbare? Kan jag förgrilla/baka spätten i ugnen så de bara behöver värmas?

5. Kan en glutenallergiker äta bulgur eller couscous?

Oj, många frågor blev det..! Hoppas ni kan svara på en eller flera!

Tacksam för alla svar jag får!

Lioness

• Svar på tråden Frågor om marinering av kyckling, grillspett och couscous.
  • Fåret Shaun

Om jag vore dig skulle jag titta på couscous paketet och bulgur paketet se om de innehåller mjöl. Fråga den som har allergi om den kan äta det.
    Kycklingen kan du marinera länge, jag skulle nog inte göra spetten dagen innan. Utan låta grillspetten ligga i vatten så länge som möjligt. Annars kommer du ha små förkolnade spett i kycklingen.
    Om du har filé så dela dem på två eller tre så tar grillningen nästan ingen tid alls.
    Du kan lägga den frysta kycklingen i marinad, men jag skulle vänta tills den var tinad och skära den först.
    Lycka till

• barasara

jag brukar alltid marinera kycklingen fryst. Lägger den i marinad direkt när jag tar fram den ur frysen. Sen får den tina idet i kylskåpet.

Spetten kan du gör dagen innan om du sedan förvarar dem i kylskåpet.

• Lioness

Tack för era svar!!

Problemet med allergikern är att hon nyligen blivit förklarad som glutenallergiker, men jag ska ta och lusläsa paketet!

Tänkte inte på det där med att spetten ska vara blöta, då kanske detär bäst att göra domsamma dag...!

Jag får nog vänta tills dom är halvtinade, skära dom i bitar och sen marinera.

Fler frågor:

1. Hur länge tycker ni dom kan ligga i marinad? Jag ska ha kalaset på en lördag!

2. Räcker en file per spett/person eller är det för mycket/lite?
    Jag ska ha bröd, röra, dryck + tårta och kaffe oxå!

Lioness

• Fåret Shaun

Lägg dem i marinad på fredagen.

Ja en filé borde räcka, men gör några extra.

Hon med allergi kanske kan äta vanlig sallad om hon inte själv vet. Jag tror inte att hon kan äta vanlig couscous, gjort på vetemjöl.

• Fåret Shaun

Menar jag det är oftast gjort på durumvete, eller vetemjöl. Osäker på om durumvete innehåller gluten

• suzzi66

Vi bjöd på kryddstarka kycklingspett på vår sons dop och de var en succe. De serveras kalla så man kan göra dem dagen innan. Vi hade pastasallad och potatissallad till.

Marinad: Till ca ett kilo filé / vi beräknade 2 st fileér per person

1,5 dl olja
    1 tsk soja
    1 msk honung
    3 msk Thai chillisås

blanda ingredienserna
    skär små bitar av filén ca 1,5 cm stora
    lägg dem i en plastpåse med marinaden ca 1 dygn i kylskåp

Trä dem på grillspett av trä och tillaga dem i ugnen tills de har fått en fin färg och är klara Ca 225 grader

De är kanongoda ! (slickar sig om munnen)

Lycka till med festen

• Lioness

suzzi66 - tack för receptet!! Det skulle ju underlätta en hel del att slippa krångla framför grillen...!
    Ska genast skriva ut receptet och studera det noga! *ler*

Lioness

• Lioness

Har ni några goda gegamojor som man kan ha till eller kanske doppa bröd i?

Lioness

• Fåret Shaun

getost och gräddfil, salt och peppar bara att mixa ihop. Funkar även med fetaost.

Färdiga oliv och tomat röror (tapenada)

tzatziki.

Svar på tråden Frågor om marinering av kyckling, grillspett och couscous.