• nemogirl

Läsa till "fritidspedagog" ELLER förskolelärare?? HJÄLP

Jag har kommit in på förskola 0-6 år, och är "tidig" reserv på fritidshem, skola och fritidsverksamhet 6 år-tonår!

Helst vill jag jobba med 6-10 åringar i typ lågstadiet, men kommer nog inte in då jag är ganska långt ner på reservlistan

Jag måste alltså nu bestämma mig om jag ska ta och läsa till "fritidspedagog" eller förskolelärare, och det är JÄTTESVÅRT, så SNÄLLA alla med erfarenheter berätta allt, för- och nackdelar osv.!!
    Jag vill helst inte jobba med barn under 6 år (tror jag) för jag vill "lära ut" inte bara leka?!

Men är rädd för att inte få jobb lika lätt och att det är sämre arbetstider om jag väljer "fritidpedagog" för då räknas man väl inte som förkolelärare?

• Svar på tråden Läsa till "fritidspedagog" ELLER förskolelärare?? HJÄLP
  • Paincake

Det är inte bara "lek" i förskolan, det är i princip pedagogik i allt du gör och att följa barns utveckling är jättespännande. Men känner du att det är fritidspedagog du vill bli, så kör på det.

• nemogirl

Paincake: Ja, det är klart.. Men vill helst inte jobba med så små som "blöjbarn", vill gärna att dem ska klara sig lite själva.. Förskoleklass kan jag mycket väl tänka mig..
    Jag vet inte om jag vill bli fritidspedagog, så svårt att säga när man inte har nån erfarenhet av något av det ju.. hmm.

• LillaLinan

är det lärarutbildningen du kommit in på? Förskollärare/fritidsped. å lärare mot grunskolans tidiga år är ju samma utbildning!

• nemogirl

Har kommit in på inriktningen förskola 0-6 år, jag måste välja vilken inriktning.. Det är möjligtvis samma första året, men sen inriktar man sig. hmm

• mästerkattenistövlar

TS- läs då första året, och välj sen om? Så har vi det iaf, alla måste göra ett till val, trots att man egentligen är antagen till en inriktning. Det finns det absolut utrymme för.

• nemogirl

mästerkattenistövlar: Mm, det jag har hört är att man IBLAND, i mån om plats kan byta, det beror ju på hur många som vill byta osv.. Så det är inte säkert alls.
    Men man får bara hålla tummarna. Men jag måste ändå välja förskolelärare eller fritidspedagog, lutar nog åt förskolelärare, hmm..

• LillaLinan

Nemogirl: jag har precis gått den nya lärarutbildningen och om det är den du kommit in på kommer du få ett examensbevis som är för Lärare mot grundskolans tidiga år, förskola och fritidshem. Jag gick inrikting lärare men arbetar nu som förskollärare & fritidspedagog. Det har aldrig vart ngn som ifråga sätt att jag gått just "lärarinriktingen" utan jag är anstäld som fritidsped./förskollärare och med de förutsättningarna eftersom jag har intyg på att jag är det.

Svar på tråden Läsa till "fritidspedagog" ELLER förskolelärare?? HJÄLP