• Tessan o Melvin

byta till sittdelen vid 3 mån???

Min son är 3 månader och vill inte ligga ner i vagnen. Han blir nöjd så fort jag tar upp honom så han få se lite. Det är höga kanter på liggdelen så han ser inte alls ut.
    Kan jag byta till sittdelen och höja honom lite när han är så liten? Är det skadligt? Han håller huvudet själv men är ju inte så stadig i ryggen.

• Svar på tråden byta till sittdelen vid 3 mån???
  • apache

Tycker nog att han är lite för liten för sittdelen,lägg en kudde under madrassen i liggvagnen så att han kommer upp ltegrann.

• Tessan o Melvin

jag ha provat med kudde men det är så höga kanter att han ser inte ut ändå, och nu måste jag ha suflett och parasoll så han inte få solen i ögonen. Samtidigt vill jag ju inte byta till sittdelen för tidigt. Det kanske går att "bulla upp" med kuddar och filtar...

• Visslan

Jag bytte till sittdelen när Oliver var 3 månader..
    Det var inga problem att ha ryggstödet uppfällt på första läget kortare stunder.
    jag hade en mjuk åkpåse/lift som gav stöd åt lilla ryggen.
    Sen kanske en bärsele eller en sjal kan vara till hjälp??

• Nummer2

med första barnet bytte vid vid 3 månader också .han var jättestadig och ville kika. Han lär säga till om han inte tycker om det :)

• Fenris

Tess: Vi har samma dilemma...Max kan va helt ifrån sig och sen när man tar upp honom är han hur cool som helst, spanar och skrattar..typiskt!

• KaKje

klart du kan byta till sittdelen...!! han har ju tydligt sagt att det är så han vill ha det. det är inte skadligt!!

• Vannis

Bytte också vid tre månader, och det funkade bra. Korta stunder kan han ju säkert sitta, med lite hjälp av någon kudde eller två så han inte ramlar åt sidan hela tiden.

Min lilla tjej vill INTE ligga i vagnen förutom om hon sover och då somnar hon sittandes. Hon är jättenyfiken av sig, och nu vid 6 månader vill hon INTE sitta och kolla på mig, framåt ska det va! En envis liten toka har jag...

• kate79

Jag bytade vid 3½ månad o innan dess så hade jag en kudde så att hon inte låg ner riktigt. Hon hatade också att ligga ner i vagnen, nu går det mycket bättre.

• Visslan

Nej jag tycker att du kan prova.. Köp ett fårskin som reglerar varmt och kalt så blir det mysigt och skönt.
    Sen kan du sy 3 cylinderformade små kuddar som du kan ha på var sida om barnet och en under knäna för att han inte ska glida ner.

Du märker om han inte vill och om han tycker om det så är det ingen fara att ha honom sittande i den.
    Vi reser ganska långt till släkt och vänner och när Oliver var nyfödd så åkte vi tre timmar med honom sittande i Babyskyddet (på inrådan av BVC) och det är större lutning på det än på vagnen.

• bonni

Vi bytte nät Milo var lite drygt tre månader. Han sitter korta stunder, men ligger ner större delen av tiden.

• Lirre

klart du kan byta... det gjorde vi när Agnes va 3½ månad! Hon gjorde sittupps i liggdelen.

~~Mamma till gullungen Agnes 6 månader~~
  • GoaLinda

Min lilla tjej på 3 månader älskar att ligga i vagnen hon sover för det mesta, men en sak undrar jag lite över, kan dom ha kudde under huvudet eller ska man låta bli?

• Trump

Jag sitter i samma sits. Tanker ocksa pa att kanske borja lite med sittdelen lite. Jag har en bugaboo - ar det nagon av er som har provat med sittdelen i tidig alder?

• Tessan o Melvin

Jag ska testa med sittdelen nu! Kul att höra att fler bytte vid 3 månader!
    Bärsele funkar bra men inte för långa stunder, och så blir det svettigt för oss båda när det är så varmt.

Visslan: Tack för tipset om att sy kuddar! Låter som en bra idé!

• musan

Jag har precis bytt..min tjej är snart 15 veckor..nu går d såå bra att ta promenader..jätte roligt!!

• MillanB

Jag tycker att du kan byta. Men du behöver ju inte ha fullt sitt läge liksom.

Svar på tråden byta till sittdelen vid 3 mån???