• Anonym (Ledsen)

Sexuellt OCD?

Hej alla normala

Diagnosticerades för cirka 3 år sedan med social fobi med alla de tvångstankar som hör till. Lärde mig genom KBT att övervinna de hemska tankarna och leva normalt. Nu är de tillbaka, men nu har de riktat in sig på en del av mig som jag är särskilt ledsen för. Jag vaknade i fredags och tänkte "Jag är pedofil." Och hela dagen gick åt att förneka detta (jag VET att jag inte är någon pedofil, har aldrig haft någon sexuell tanke om barn innan och vet innerst inne att jag inte har det nu heller) vilket bara närde ångesten, såklart. jag kan ju örklara vad som händer i mig när det sker.

1. Tanken blossar upp, "Du är pedofil, en äcklig, vidrig människa." Samtidigt känner jag "något" som jag ögonblickligen tolkar som sexuell attraktion (men som inte är det!). Får också en bild i huvudet om de här grejerna som tvingar sig på. Jag får hemsk ångest och blir så illamående at jag inte vet vart jag ska ta vägen.

2. När jag ska bestrida dessa tankar med att "Jag vet att jag inte är någon pedofil. Håll käften nu!" så ploppar det upp ett "Men om du inte var pedofil, skulle du väl inte tänka så? Ingen normal människa tänker så." Detta resulterar i ännu mer ångest och illamående.

Jag är rädd för att gå ut och se barnen för då ploppar de här hemska tankarna upp. De gör mig gråtfärdig. Jag har alltid älskat barn på ett sunt och bra sätt, när jag arbetade på förskolan hade jag aldrig några sådana här tankar, men de här tankarna gör mig så j-vla rädd. Är så rädd att det inte är något tvångsbeteende utan att jag verkligen är pedofil! Det är en av mina största rädslor, den största om jag får säga det själv. Jag vet att jag aldrig skulle vilja göra något, men den här lilla rösten som anklagar mig för detta lyssnar liksom inte. Jag vill kunna umgås med barn utan att känna dessa konstiga skam, skuld och ångestkänslor.

Är det någon som känner igen sig i min berättelse? Någon som fått hjälp att bli av med dessa knäppa tankar? De håller på att ta över mitt liv.

• Svar på tråden Sexuellt OCD?
  • yaaniz

Jag tror itne du är någon pedofil.
    Jag har oxå socialfobi och panikångest och säkert en massa mer där till.
    Jag har nog aldrig haft så"grova" tankar som du beskriver..men självklart har man tänkt tanken tänk om..vet inte om det hör till att jag har dessa sjukdommar eller om alla är så..men jag vet att jag INTE är pedofil iaf..man blir liksom bara så rädd att ens tänkla tanken imed att det är sååå förbjudet..

men jag tycker du ska prata med någon psykolog om detta..du behöver ventilera dina tankar hos någon som kan få dej förtå dina tankar opch kan få dej tänka lite bättre.

Ta det lungt och ring idag!

kram!

LYCKA!!! Jag & Andreas gifter oss den 23/9 - 06
  • Marilyne

Oj, du har det kanon jobbigt just nu läser jag. Jag har opckså diagnostiserad OCD och tvångstankar, dock ej sexuella. Det du absolut inte ska göra är att tvånga,alltså ifrågasätta dessa tankar och varför du fått dem o.s.v för då är det igång och man trasslar bara in sig mer och mer i tankarna , tillslut vet man varken ut eller in.

Så sluta tvånga, tankarna kommer ge med sig mer och mer, du kanske får ökat ångest i början men sen blir det lugnare , och du, du ÄR normal!  Du är ingen pedofil för då skulle du inte oroa dig över detta och det är bara OCD:n som spelar dig ett spratt .

Har du vart inne på ananke.org ?  Gå in där annars, det finns många som du!

• Anonym (jävla OCD)

ojoj..jag vet precis vad du går igenom. Jag har haft samma problem i nära 8 år innan jag sökte hjälp för jag var så säker på det du oxå nu tror. Det du berätttar är så typiskt för en person med OCD av denna typ. Har du varit med om ngt trauma innan detta började? Grunden är väl att du på ngnt sätt vill få bekräftat att du är ne "dålig person", en vidrig o hemsk männsika som du skulle vara om du var det du tror. I sjukdomer ingår resonemanget att spinna vidare o analyser det du känner för att veklrigne få ett bevis för att du är en vidrig person. Det är din hjärna som spelar dig ett spratt. Men jag förstår di när du får funderingar o verkligen tror på allvar att du är vad du tror. Man "kommer på" nya "sanningar" som bekräftar ens värsta farhågor o i denna stund finns INGET annat än detta, antagligen det du upplevde i fredags. Jag är ingen expert annat än att jag verkligen kämpat emot detta o på riktigt insett vad det egentligen handlar om...i mitt fall undantryckta aggressiva känslor som varit undangömda o som jag ej erkänt för mig själv alltför länge. Min terapeut sa att det handlar alltid om aggressiva känslor i sån här fall som "ploppar upp" på annat sätt. Man MÅSTE tvinga sig att lära si gtänka i nya banor o verkligen STÅLSÄTTA sig när man får en period av ångest. Vänta inte med att kontakta ngn o var ärlig när du berättar vad du känner o tänker för då får du bästa hjälpen. Andas lugnt o gör ngt annat när tankarna kommer och analysera INTE varför du tänker si el så..för det ökar ångesten.
    Hoppas det går bra för dig..

• Marilyne

Anonym (jävla ocd) i mitt fall handlar det inte om undangömda agressiva känslor! Vill bara påpeka det så det vet jag inte varifrån din terapeut fått ifrån, står inget om det någonstans där det står att läsa om OCD .

• Anonym (jävla OCD)

Jag vet ju naturligtvis inte vad din bakgrund är, det var så i mitt all o det tog mig massa tid för att verkligen inse att det var det, för jag trodde inte heller det. Det var inte en aggressiv känsla utan många små där jag tryckte ner mig själv o tyckte att jag var dålig (=aggressiv mot mig själv) så detta har jag stött o blött med min terapeut där hon alltid haft en förklaring som jag inte kunnat "motbevisa". Som sagt så är jag ingen expert men det hela handlar om dina känslor...som kommer någonstans ifrån. Bara för att de ger uttryck att vara sexuella betyder inte att de är det, de aggressiva är väldigt nära de sexuella i intensitet o kan "göras"..omedvetet alltså. Tala med en expert i området.

• Anonym (Ledsen)

TACK SÅ MYCKET ALLA SOM SVARAT!

Jag har ringt psykkliniken här nu och jag ska få göra ett självtest som jag ska skicka in. Detta för att de ska få en sån klar bild av min OCD som möjligt, så att jag kan få behandling. Jag orkar inte mer, ångesten är total. Igår tänkte jag när jag körde hem från jobbet att "Aldrig att jag skulle göra något sånt, jag tar hellre livet av mig." Och det kändes som om jag var tvungen att ta livet av mig för att det var enda utvägen! Men det vet jag att det inte är. Ska kämpa för att övervinna detta, jag har ju gjort det förut.

Anonym (jävla OCD), vad underbar skönt det känns med någon som förstår vad jag pratar om! Det värsta med de här tankarna är att ibland så känns det verkligen som att jag är en pedofil. De här "sexuella tankarna" känns så verkliga. Även fast jag vet att innerst inne, deep down, så är det inte jag. Det finns inte i mig att göra sådana saker. Jag VET det. Är det OCDn som gör att det känns så verkligt? Med verkligt menar jag inte att jag känner någon riktig sexuell lust, utan att jag ger upp för dessa tankar.
    Jag känner mig så hemsk och dålig. Jag vet inte om jag har några aggressiva tankar, men jag har ofta "känt" mig aggressiv utan att vara det. Tex att jag skulle vara kapabel till att döda någon, vilket jag aldrig heller skulle kunna göra.

Har även berättat för min pojkvän och jag tror inte att han förstår. Jag tror att han tror att jag är pedofil. Men jag skiter i att övertyga honom, det kommer bara att bli en till tvångstanke där också. Det får bära eller brista. Jag klarar mig själv i så fall, det gjorde jag innan. Jag älskar honom men detta får komma först. Tack återigen, ni är guld värda.

• Anonym (usch)

Känner igen en del i det du skriver. Jag har främst social fobi och panikångest. Får mig brukar det bli så att jag inte kan låta bli att tänka "hoppas att det eller det hemska händer". Det var allra värst efter förlossningen. Jag vet ju att jag tänker så för att jag INTE vill att det ska hända, men det hjälper ju inte ångesten.

ett tips: antidepressiv medicin hjälper!!! Man kan rationalisera sina tankar hur mycket som helst och analysera men de ploppar ändå upp och ger ångest. Med medicin ger såna tankar inte mig så mycket ångest och då slutar jag liksom tänka dem. Lycka till!

• Anonym (nn)

TS: Har du läst min tråd "bisexuell??" i känsligt sex-och samlevnad? Jo, där försökte jag komma åt detta problem! SÅ glad att jag hittade denna tråd nu! Jag har alltid haft alla möjliga tvångstankar, men nästan bara om sexuella avvikelser! Fruktansvärt äckligt och ger sån ångest att man bara velat dö massa gånger!

Värst var det i tonåren då man inte fattade varför dessa tankar dök upp!!!??? Jag var HELT övertygad om att jag hörde hemma på menatlsjukhus pga alla vidriga bilder som dök upp! Både om att jag skulle vara pedofil och lesbisk! Det är ju det jag fasat mest för, i mitt liv...att bli en sån. Uppvuxen i en mkt konservativ religiös miljö, där homos var "dödssynd".....

Idag respekterar jag homosexuella. Men dessa tvångstankar dyker upp fortfarande då och då, men ENORM ångest som följd...

ÅH, JAG ÄR SÅ GLAD ATT DET FINNS FLER.....

• Anonym (ocdare)

Hejsan!
    TVÅNGSTANKAR!!! Jag vet vad jag snackar om, tro mig vännen!
    Syns vi på anankes forum?
    Kram!

• Anonym (nn)

ocdare: berätta mer! Finns det fler med detta???!! Huuu.... fantastiskt i så fall!! *pust*

Svar på tråden Sexuellt OCD?