recept på tekakor?
Är det någon som har något gott enkelt recept på tekakor?
Är det någon som har något gott enkelt recept på tekakor?
Tekakor
Ca 40 stycken
Klassiska tekakor.
Ingredienser:
½ liter mjölk
50 gr jäst
100 gr socker
100 gr margarin
10 (1 tsk) gr salt
ca 1,6 liter vetemjöl
Smält margarin och häll på mjölken. Värm till 37-40°. Lös jästen i vätskan och blanda i resten av ingredienserna. Arbeta samman till en lagom fast deg. Låt jäsa ca: 30 min.
Ta upp på bakbord och forma kakor, nagga och lägg på plåt. Låt jäsa ytterligare en timme. Grädda i ugn ca: 8-10 minuter i 225°.
Tekakor från Frövi
Tekakor med mycket god smak och lätta att baka.
Recept:
Ingredienser:
8 dl havregryn
1 l lättmjölk
175 g margarin eller smör (originalreceptets matfett kan utan vidare ersättas med 1 dl rapsolja, t.ex.)
75 g jäst
0,5 dl socker
1 tsk salt
ca 2 l vetemjöl
Låt havregrynen svälla ett par timmar, eller över natten, i mjölken. Häll därefter i olja/matfett, jäst, salt och socker. Blanda i större delen av mjölet och arbeta degen smidig. Låt jäsa i ca 20 min.
Tag upp degen och knåda den med resten av mjölet. Kavla ut degen till ca 1 cm tjocklek. Tag ut kakor med ett runt mått (ca 10 cm i diameter), lägg på plåtar, nagga med gaffel och låt jäsa i ca 30 min.
Grädda kakorna i 225 grader i 10 minuter. Låt dem svalna på galler under torkduk.
Tekakor
TEKAKOR
4 dl havregryn
1 dl vetekross
5 dl kokande vatten
100 gr margarin
5 dl kallt vatten
1 dl brun farin eller råsocker
3 tsk salt
100 gr jäst
3 dl grahamsmjöl
1 l vetemjöl (600 g)
De går bra att frysa
Fibermängden kan man variera, men havregrynen ska man nog inte utesluta, de gör brödet saftigt och gott. Det här receptet ger cirka 20 tekakor.
Koka upp 5 dl vatten och häll över havregrynen, vetekrosset och margarinet.
Rör om så att margarinet smälter, och låt allt svalna lite. Häll över det kalla vattnet och låt det stå tills röran är fingervarm.
Häll i socker, salt och jäst och blanda om.
Häll i grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta degen kraftigt (5 min i maskin, 10 min för hand).
Låt degen jäsa 30 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader.
Häll upp degen på lätt mjölat bakbord, dela den i 2 delar. Kavla försiktigt ut den ena halvan till en 1 cm tjock platta, degen är rätt lös.
Tag ut runda kakor, jag använder en frysburk som är 12 cm i diameter.
Lägg kakorna på bakplåtspapperklädd plåt. Gör likadant med andra halvan.
Jäs övertäckt i ca 30 minuter, medan ugnen blir varm.
Pensla kakorna med lite vatten eller filmjölk. Picka med en gaffel.
Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter.
Låt kakorna svalna under duk.
Se till att kakorna är helt kalla innan du fryser in dom.
Tackar så mycket!
Blev sugen på att baka tekakor.. gott till kvällsfikat