• Augusti

Någon som har haft blödningar när du är gravid?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 14 och har haft blödningar i tre veckor. Jag var i kontakt med MVC som inte tyckte att det var normalt och rekomenderade mig till gynakuten (detta var efter ca 1,5 vecka). På gynakuten kunde läkaren konsatera att hon såg en puls vilket tydde på att fostret levde (som hon uttryckte sig). Hon kunde inte svara på vad blödningen berodde på men sa att det kunde vara början på ett missfall, men inte behövde vara det. Hon sa att det enda för mig var att vänta och se om det blir ett missfall eller ej. Blödningarna började med pyttelite "brunt blod" men efter 2 veckor var det som en normal mens. Nu har dock blödningarna slutat sen några dagar sedan. Detta känns jätteskönt men samtidigt blir jag orolig för vad blödningen berodde på och det som orsaket blödningen kan ha skadat fostret? Jag ringde MVC idag igen för att fråga men min barnmorska sa att det kan bero på så mycket och jag fick inga egentliga möjliga orsaker. Hon kunde inte heller säga om det kan ha skadat fostret. Veckan innan blödningen började hade jag OTROLIGT stressigt runt omkring mig (sjuk dotter i kombination med jättemycket på jobbet och andra ansvar, vilket gjorde att jag bara kunde sova 3-5 timmar om dygnet). Jag funderar på om detta kan ha påverkat, vilket ju känns jättehemskt ifall jag själv har skadat fostret. Är det någon som haft blödningar och som fått reda på vad det berott på. Jag vore hemskt tacksam om ni vill berätta!!!!!

• Svar på tråden Någon som har haft blödningar när du är gravid?
  • markle

En kompis till mig hade blödningar till o från fram till v 16 ungefär, hennes bm kunde inte heller svara på varför! För en vecka sedan födde hon en liten Tilda!

• ymmmi

hade ocksp blodningar en ca 3 ggr under min gravitet, men det var ingen fara, min dotter är nu 8 månder

• Kissekatt

Jag hade blödningar flera gånger. I mitt fall berodde det på en polyp på livmodertappen, ett ganska vanligt problem. Blödningar behöver inte alls betyda det värsta, men man ska ju alltid kolla upp större blödning under graviditet.

• Bebbe2006

Började blöda i vecka 14 för första gången (förra lördagen) och åkte in till akuten. Där konstaterade de att det var ok med fostren. Sedan blödde jag till i onsdags och avslutade med ett nytt UL för att kolla att allt var OK, och det var det. Fick inte heller något svar på vad det berodde på, men antar att allt är bra nu. En del blöder under graviditeten, men om man inte har ont samtidigt, så brukar det inte vara någon fara. Dock bör man ju alltid kolla upp det.

• basio

Jag började blöda i vecka 11+2 med min andra son. Störtblödde då, fruktansvärt otäckt. Sedan fortsatte jag att blöda som en vanlig mens till i vecka 19. Troligtvis berodde det på att moderkakan satt för livmodermunnen och när den växte uppåt så lossnade den lite och blödde. Den satt långt ner även i vecka 32, men i vecka 35 hade den växt upp ordentligt. Jag fick en fullt frisk pojke i vecka 36.

Jag mådde väldigt dåligt psykiskt av blödningarna och gjorde många ul under den tiden. Jag tycker du ska se om du kan få ett ul för att se så att allt är bra, eller i alla fall lyssna på hjärtljuden hos din bm.

• Mizan74

Jag småblödde ända fram till vecka 20 ungefär, riktigt läskigt, men det var ingen fara. Kollade dock upp det många gånger eftersom jag var så nervös att det var något fel.

• BeataBus

hade blödningar var o varannan dag 2002 när jag väntade min Thea..blev gravid i juni-juli o började blöda ungefär samtidigt...slutade tvärt blöda 1 september

Den vanliga nackdelen med framgång är att den retar ens vänner så ohyggligt.
  • Augusti

Tack alla snälla människor för era svar!! Uppskattas MYCKET.

• SophiaM

Jag har haft två S T O R A blödningar (småblödde i lite över en månad efter det), är nu i vecka 28 och lillebror växer och frodas!

• Michella

Jag fick en rosa flytning i v5 och en pytte liten klar blödning, åkte då på vul direkt all ok med bebben i v.10 därefter den lilla blödningen hade jag bruna flytningar i 5 dagar!! Men allt är bra enligt alla ul jag varit på! I måndas fick jag höra hjärtluden för första gången *lycklig* Är i v.18 (17+2)...ska på ul den 1/ 8 *längtar dit*...det är ganska vanligt med blödningar i tidig graviditet...sköra slemhinnor tror jag!!Har inte haft varken blödning/bruna/rosa flytningar sen v.10 *puh*.........

• illendria

Hade blödningar mellan v7-18, däribland en störtblödning, men det var aldrig någon fara för att det skulle bli något fel på barnet. Man var ju orolig att allt skulle åka ut! Tydligen berodde mina blödningar på att en liten del av fosterhinnan inte satt fast, plus att jag hade en liten biplacenta vars orsak eller effekt är okänd.

• R Mutt

Jag hade blödningar av och till regelbundet tom. v. 15 ungefär. Min BM sa att det är vanligt och normalt. Ofta är det livmoderslemhinnan man blöder från ifall det är tidigt i graviditeten. Den är känslig och innehåller massor med blodkärl. När fostersäcken blivit så stor att den fyller ut hela livmodern så upphör blödningarna. Man kan också blöda från livmodertappen eller från moderkakan om den sitter konstigt till.

Svar på tråden Någon som har haft blödningar när du är gravid?