• Wisteria

Matbord i oljad ek eller såpad björk?

någon här som har ett matbord i oljad ek eller såpad björk?? Har varit sugen på det väldigt länge, men har som fått för mig att det lätt blir fläckar i träet. Är det så, eller anser ni att det är lätt att hålla rent och att skivan håller sig snygg?
    Är speciellt sugen på björkbordet www.mio.se/produkter/ eller ett ekbord i en lite kraftigare modell, typ www.qlinredning.com/bord/bilder/bitc/Gullh.jpg

åsikter om detta? har ju småbarn, så om det är så att det lätt blir fläckar på oljade/såpade ytor så går de nog TYVÄRR bort direkt, fastän jag hemskt gärna vill ha något av dessa.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-17 21:08:43:
    äsch då, länken till mio fungerade inte, men om ni går in under "matbord" och sen tittar på Åminne så är det det jag menar!!

• Svar på tråden Matbord i oljad ek eller såpad björk?
  • Peda

Vi har ett bord i oljad EK. Det vlir märken i det ifall man stället ett glas som är blött i botten.. men behandlar man det med olja. och en speciell slipsvamp (som tar 10 minuter att göra,ska torka ett dygn) så blir det som nytt sedan. Det är liet jobb men det är så värt det så det är så snyggt. Set ut som MIO´s uptown men kosta närmare 6000 där vi köpte det. (åshells här i skellefteå)

• Minimagen

Hej!

Vi har haft ett matbord i björk, vet inte om den var oljad eller såpad, men det liknar bilden från Mio. Och det bordet var det aldrig några problem med fettfläckar eller våtfläckar.

Vi har nu ett matbord i oljad ek som vi använder när vi har gäster och det har vi fått en våtfläck på, fast då har vi bara oljat in det en gång förstås. Tror dock att ekbord måste udnerhållas med oljning ofta, till skillnad från bord i björk som du inte måste göra nåt med tor jag (vi behövde aldrig det iaf).

Så om du tycker borden är lika fina så skulle jag nog ta ett i björk, fast vill ni gärna ha i ek så går det säkert bra det med, om man oljar in det regelbundet och till vardags kan man ju ha underlägg eller vaxduk på för att skydda skivan!

• Nallemajatjejen

har två bord i oljad ek. Det ena har vi haft i ett drygt år och har inte en fläck på för det har vi haft en genomskilnig plastduk på. Nu står det i vardagsrummet och vi har köpt ett till till köket. Tror att om man oljar bordet ofta så kan man nog hålla undan fläckarna ganska bra. Men det är klart spiller man vätska och inte torkar bort det direkt så blir det fläckar. Fördelen är väl att man sen bara slipar det lite gran och lägger på ett nytt lager olja så är bordet som nytt igen

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Nallemajatjejen

Glömde en sak... Tycker ekbordet var 100 gånger snyggare än björkbordet....
    Björkbordet såg ut som ett gamalt secondhandbord som någon slipat och sedan glömt behandla (förlåt).

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Wisteria

Tusen tack för era svar, det låter ju bra!! Är väldigt sugen på ett ekbord, men samtidigt så har vi så litet kök att det kanske blir lite mörkt... nåja, vi får fundera på saken, ska nog hur som helst byta luckor, kakla om och måla om väggarna innan det blir tal om att köpa nytt köksbord!

Nallemajatjejen: Det är lugnt, smaken är ju som baken

Svar på tråden Matbord i oljad ek eller såpad björk?