• Anonym

Ni som slutat snusa/röka, hur lyckades ni??????

Jag har bestämt mig nu! Jag VILL, jag KAN och jag SKA sluta snusa nu! Men vill hemskt gärna ha tips, råd och "skrämselpropaganda" för att underlätta! Berätta gärna hur ni motiverades till att sluta!

Jag är i v.29, tror ni det är för sent för mig att sluta??

Jättetacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Ni som slutat snusa/röka, hur lyckades ni??????
  • JosefinU

Det är ALDRIG "för sent" att sluta! KLART att du kan göra det!!!

Men jag tycker det vore bättre om du inte vore anonym. Känns lite roligare så vi kan peppa dig. Du SKA verkligen inte behöva blir utsatt för några påhopp om du inte är anonym, var bara lugn. Jag tar hand om det åt dig Det bästa är tror jag om du hittar nån att sluta tillsammans med, så ni kan stötta varandra.

Det finns annars en massa här om det här. Sök på snusa. Då får du ex fram de här:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m997169.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m955575.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-120/m677041.html

Vet inte om du vill läsa mer skräckpropaganda, då kan du läsa den här lååånga tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m901687-10.html

Kram och lycka till!

• Umeboshi

Maken slutade i maj i år, bytte från snus till sånt där nikotinfritt "örtsnus" som finns på alltfler ställen (www.no-nico.se) - och nu har han även kastat det i tunnan!

För hans del var det hälsan som avgjorde - han har haft problem med sin mage jättelänge, och till slut började han lägga ihop ett och ett och det visade sig vara korrekt för hans magproblem har i princip försvunnit! Plus att han, som han själv sa, "har något att leva för numera" (fråga mig inte vad han menar!)...

• Skusan

Motiveringen till att sluta snusa/röka är ju väldigt individuell. Jag slutade röka när jag väntade min dotter för jag hade inget val... Jag kräktes så fort jag kände röklukten och det va på det viset jag upptäckte att jag var gravid... Jag snusar nu, och röker ibland, och jag ligger i bebisverkstan, så tankarna om att sluta snusa finns ju där hela tiden. Har börjat trappa ner, vill inte sluta tvärt då jag vet att jag får lite dåligt humör.
    Jag tror att du kan sluta snusa utan större problem om du tittar hur ditt tandkött ser ut, mitt har krypit upp väldigt långt på den sidan jag snusar, och jag började direkt räkna i tandläkarkostnader på det i framtiden... Sen att lyckas när du tagit sista snusen är ju att hela tiden påminna sig om varför man vill sluta, är det hälsan? är det bebisen? är det kostnader hos tandis? Ät morötter när det är som jobbigast, gå en promenad, borsta tänderna... Hoppas du lyckas och kram på dig...

• Anonym

ibörjan när jag var gravid så mådde jag jämt illa.... då kunde jag inte röka..
    Och sen så blev jag sjuk så jag har det att tacka

• Anonym

ibörjan när jag var gravid så mådde jag jämt illa.... då kunde jag inte röka..
    Och sen så blev jag sjuk så jag har det att tacka

• Vilda

Jag var rökare i ca 15 år *skäms*, ciggen var mina käraste ägodelar, gjorde vad som helst för att kunna röka. När jag blev gravid fanns ingen utväg, det var bara att lägga av - direkt. Pinanan var grym, jag våndades och led, grät och mådde pyton, blev fysiskt sjuk, saknade mina "vänner" och den sociala bit ciggen faktiskt innebär. Allt blev trist, trist, trist...

Det finns inga omvägar, inga sätt att hjälpa sig själv på traven, det handlar enbart om järn-vilja och man måste igenom det helvete det innebär att sluta. Visst fasiken har man en fruktansvärd abstinens men man m å s t e vara hård mot sig själv!

Jag kan sakna ciggen än idag, känna det där våldsamma suget...tragiskt men sant. Men vet du, jag och min bebbe är värda så mycket mer - precis som ni!!! Bestäm dig, sträck på ryggen och visa dig själva att du har karaktär och stolthet, det går, jag lovar!

Lycka till!

• Orolig tjej

Jag slutade dirket då jag fick veta att jag var gravid.
    Jag tänker ¨på det jag bär på att jag Ej vill skada det.
    Och det funkar ja är mkt mån om barnet och vill ju ej att det ska bli dåligt eller så..

• Anonym

Nej, det är inte försent.

Prova nikotinläkemedel, så det blir lättare för dig.

Själv har jag inte lyckats sluta än, är i v. 12...

Kram och lycka till.

• JosefinU

Men du anonym, varför kan ni inte slå era påsar ihop med TS och bilda ett "sluta-vad det-nu-är" team (rökte du eller snusar du?), och peppa varandra TILLS ni båda slutat?

Det känner som om så många är så rädda att misslyckas, att man inte vågar annat än att vara anonym här och slänga in ett litet "hur lyckades ni" eller "jag vill men kan inte"... osv. Man tar steg bakåt ibland, för det ÄR ju inte ett lätt projekt, så det kan hända att det inte går vägen direkt. Men huvudsaken är att man inte ger upp!!! Man behöver inte skämmas för att man inte lyckas direkt. Försök att våga stå för misslyckandena, det är ju som en del i kampen, att kunna stå för det man gör - även misslyckandena. Och det stärker en som person, och det är precis det ni behöver: mer självförtoende och styrka, för utan det, så går det garanterat inte. Ni är ju inte onormala, tror många har haft återfall eller har kämpat länge fram och tillbaks, men inte lyckats fullt ut helt ännu.

• Pemma

Jag slutade röka för ca 4,5 år sedan. Det enda som funkade för mig var att jag och min man slog vad om vem som kunde klara sig längst utan att röka. Vi slog även vad om 300 kronor per bloss. Det var på tok för dyrt att börja och dessutom är jag världens tävlingsmänniska så jag kunde inte bara låta honom vinna. Vi satte upp ett datum ca 1,5 månader fram i tiden och slutade tvärt utan andra hjälpmedel eller ersättningar. Efter de första 10 dagarna som var jobbigt var det faktiskt ganska enkelt. Jag tror helt och fullt att det var motivationen som gjorde att det kändes enkelt. Vi ville verkligen sluta. Jag hade försökt sluta flera gånger innan men inte lyckats så jag tror att viljan var det som fattades då.

Lycka till!

Pemma

• lurksmulan

Jag slutade röka när jag blev gravid, för precis som nån annan skrev, så mådde jag illa av lukten och allt sånt.

Men innan har jag haft uppehåll ett par omgångar, det längsta var nog 8 månader. (sen hur man kan vara så korkad att börja igen efter det är en annan fråga....)
    Då har jag helt enkelt bestämt mig för att jag ska sluta och sen har jag försökt förbereda mig på att det kommer vara hemskt.
    Jag har tuggat vanliga tuggummin utan nikotin, mycket för att lura hjärnan när de värsta sugen kommer. Men det är ju olika för alla.
    Det handlar om att du måste hitta ett sätt som passar dig.
    Antingen kör du med plåster, tuggummi, inhalator, hypnos eller ren vilja.

Det du måste komma ihåg är att det aldrig kommer komma något bra tillfälle att sluta röka. Det kommer alltid nån fest eller semester eller jobbig period framöver, och då tänker man att "jag slutar efter det". Men då kommer nåt nytt, så det är bara att du bestämmer dig och sen kör på!

Lycka till!

• Nelia

Slutade själv i feb efter min väninna dött. Jag bara insåg att jag vill inte bli sjuk av något jag kan förhindra. Mittt råd -Är du tävlingsmänniska så tävla med dig själv och tänk bara en dag till och en till och vips så har det gått några månader. Det funkade för mig, nu är det inte lika jobbigt längre men visst, suget finns fortfarande. LYCKA TILL!!!!

• akok

Företaget Nicofree som säljer Nikotinfritt snus säljer bara påssnus,
    inte lössnus. Dom flesta kvinnor använder ju lössnus,
    men för oss männ som tillhör den etniskt svenska
    arbetarklassen är det kört. Jag kan inte gå över till
    påssnus, så jag är fast i snuset för alltid,
    för mig finns inget hopp. Dåligt av företaget att inte nämna
    i reklamen att dom bara har påssnus, man blir jätteledsen
    när man ser att inte lössnus finns, men som vanligt måste
    man bli påmind om att man är svensk man och arbetare.
    Det är som att Gud har bestämmt att såna som vi alltid ska
    påminnas om det. Vi lyckades dock besegra eu/emu-patrasket 2003,
    men utan hjälp av den progressiva delen av medelklassen
    hade det inte gått.

Hälsn: Anders Klasson

• akok

Hon som äger Nicofree Anniqa Strandeberg svarade dessutom "Vi får se vad produktutvecklaren kommer med i framtiden, just nu finns det inga planer på lössnus i alla fall." Lite av ett slag i ansiktet tycker jag.

Anders Klasson

• MariaF

Hej! Jag bara slutade röka när jag blev gravid, dels för att jag alltid har sagt att jag skulle sluta, för jag tycker att det inte ser bra ut när gravida kvinnor röker och för det är inte bra varken för barnet i magen och för mig att röka.
    Så jag kastade mitt cigg paket, hade väl rökt 2 st från det. Det är nu 11 månader sedan, våran lilla tjej är 2 månader på måndag och när jag ser på henne är jag så glad att jag slutade. Och jag är ärlig när jag säger att jag inte ens har varit sugen på en cigarett sen dess. Nu håller jag tummarna för er som vill sluta röka. Kram

• Gillis

Jag slutade snusa i augusti efter 15 års storsnusning! Jag har alltid sagt att jag aldrig ska sluta snusa för det är så underbart gott! Sen fick jag för mig att jag skulle se hur länge jag klarade mig utan snus, jag har alltså inte sagt ordet SLUTA. Jag har bestämt att jag får börja om när jag vill. Nu har det gått 3 hela månader och jag har aldrig haft abstinens. Jag har känt suget ibland, men det har gått över snabbt. Nu är jag så stolt över hur mjuk och fin min läpp känns, så nu vill jag inte pilla dit nåt igen *s*

Lycka till!

Svar på tråden Ni som slutat snusa/röka, hur lyckades ni??????