Jag var au-pair i England för evighetersevigheter sedan (ca 10 år sen alltså). Jag kom dit via en kompis som var au-pair i familjen före mig. Jag skötte om två små barn 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Fick resan, kost, logi och veckopeng betald. Jobba som en gnu och hann knappt träffa några andra människor. Jag fick dock ledigt någon timme varje vecka för att studera engelska. Det var väl det enda sättet jag träffade några andra än familjen tills dess att jag bytte familj efter 8 månader. Bodde sedan hos en familj med två lite äldre barn som gick i skolan så jag hade hela dagarna för mig själv. Där föväntades jag inte heller stryka, städa och allt annat. Det var bra.
Det är nog väldigt olika vad olika familjer behöver och kräver. Säkrast för alla parter är säkerligen att gå via en fömedling fast billigast för er är säkert att hita någon person via egna kontakter.
Instämmer med Lum om att ta sig en funderare på vad det innebär för er att ha en annan människa boende hos er, med allt vad det innebär. Dessutom hur det kommer kännas att någon tar hand om er lilla guldklimp och kommer honom nära. Det blir ju inte på samma sätt på ett dagis (eller vad det finns för annan barnomsorg hos er) då flera personer ser efter flera barn. Jag vet iaf att "mina" barn som jag tog hand om kändes som mina egna och jag skulle ha gjort vad som helst för dem.
Lycka till!