• zebran i Stilla havet

Au pair - hur funkar det..?

Ho ho, har sitter man.. och funderar pa att skaffa en au pair-flicka nar jag borjar jobba igen. (Gud vad manga vuxenpoang!!!)

Ar det nagon som vem hur det brukar funka? Jag skulle garna ha en svensk tjej boende har (dromlikt vacker o utanfor Auckland, Nya Zeeland bla bla bla) mot t ex kost och logi och kanske betald resa och fickpengar..? Jag har dock ingen koll alls pa vad au pair-manniskor forvantar sig eller vilka regler som galler. Nagon som har erfarenhet och kan komma med tips och rad?

• Svar på tråden Au pair - hur funkar det..?
  • zebran i Stilla havet

Kom igen nu - femtio pers vakna, NAGON maste veta allt om au pair-verksamhet eller .

• Lum

Jag har varit Au-Pair och det var väldigt roligt och lyckat! Det finns väl i stort sett tva huvudsätt att skaffa Au Pair. Antingen tar man kontakt med en organisation eller saa fixar man det privat (genom egna kontakter)

Viktigt att komma ihaag är att Au Pair (aatminstone i europa) ses som ett kulturellt utbyte och inte som ett jobb. Det är altsaa viktigt att Au Pairen ska ha möjlighet att ta del av och lära sig om spraaket och kulturen i landet.

Det är ochsaa bra att tänka paa att du kommer att ha en vilt främande männsika asom lever med din familj och i ditt hus. Det kommer att betyda förändringar för er.

Jag tyckte att det var väldigt bra i början att min familj betraktade mig som en familjemedlem.

Fraaga gärna om du vill veta mer

• Mamma06

Jag var au-pair i England för evighetersevigheter sedan (ca 10 år sen alltså). Jag kom dit via en kompis som var au-pair i familjen före mig. Jag skötte om två små barn 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Fick resan, kost, logi och veckopeng betald. Jobba som en gnu och hann knappt träffa några andra människor. Jag fick dock ledigt någon timme varje vecka för att studera engelska. Det var väl det enda sättet jag träffade några andra än familjen tills dess att jag bytte familj efter 8 månader. Bodde sedan hos en familj med två lite äldre barn som gick i skolan så jag hade hela dagarna för mig själv. Där föväntades jag inte heller stryka, städa och allt annat. Det var bra.

Det är nog väldigt olika vad olika familjer behöver och kräver. Säkrast för alla parter är säkerligen att gå via en fömedling fast billigast för er är säkert att hita någon person via egna kontakter.

Instämmer med Lum om att ta sig en funderare på vad det innebär för er att ha en annan människa boende hos er, med allt vad det innebär. Dessutom hur det kommer kännas att någon tar hand om er lilla guldklimp och kommer honom nära. Det blir ju inte på samma sätt på ett dagis (eller vad det finns för annan barnomsorg hos er) då flera personer ser efter flera barn. Jag vet iaf att "mina" barn som jag tog hand om kändes som mina egna och jag skulle ha gjort vad som helst för dem.

Lycka till!

• JohPet

Jag har sett att de finns platser på arbetsförmedlingen om såna jobb. Så man borde ju kunna gå via dem...

• zebran i Stilla havet

Faktum ar att nu har min systerdotter som ar 20 ar anmalt sitt intresse for platsen . Kunde inte vara battre eftersom hon ar varldens gulligaste, kan massor om barn samt ju ar Quentins kusin! Inte helt sakert om det gar att pussla ihop i tiden men det vore ju idealiskt!!
    Sa resan och lite fickpengar och kost och logi ar typ brukligt, anser ni som vet?

• Lum

OM du tittar runt lite paa nätet kan du nog hitta vad som är brukligt med fickpengar nu för tiden. Viktigt är även att noga klargöra vad som ingaar i hennes arbetsuppgifter och inte och hur länge hon ska arbeta paa dagarna. Speciellt om det är en släkting som kommer! Inte roligt om det leder till konflikter med släkten attt ni haft nagot mossförstaand!

• menu

leta under organisationer, de skall ha rätt att gå svenska kurs eller motsvarande i någon skola i närheten, de får jobba max 20 tim/v, å skall ha fickpengar ca 4000,- svkr mån. + mat å logi.

• Lum

fast kanske snrare en engelskakurs daa... ; ) Eftersom TS bor paa Nya Zeeland om jag förstaatt det rätt!

• zebran i Stilla havet

Ha ha, just ja, tyckte val att det verkade skumt.. Hmm.. min systerdotter har bott i USA och grejor sa jag tror kanske inte att hon behover nagon sprakkurs. Bra tips annars, later ju ganska rimligt det som menu skrev ocksa .

• zebran i Stilla havet

Forutom det dar med max 20 timmar i veckan, ser jag nu!! Da far man ju ha minst TVA au pairer om man sjalv tankt att jobba heltid!!

• Lum

"Mina" barn gick som sagt paa dags samtididigt som jag var där, men bara halva dagarna... Hur laanga dagar hade du tänkt daa? Vad hade du tänkt att hon skulle göra förrutom att ta hand om barnet?

• zebran i Stilla havet

Bara ta hand om barnet! Hemmet tar sambon och jag hand om pa kvallarna, ar planen. Jag har tankt att jobba 8 timmar per dag men de forsta manaderna hemifran sa att jag kan fortsatta amma.; Planen fran borjan var att min sambo skulle vara hemmapappa men nu har det strulat till sig med hans nya foretag (typiskt att starta ett just nar det kommer en bebis, eller hur!!) sa det kan bli svart. Allt detta ar an sa lange bara pa planeringsstadiet och med lite tur hinner han salja foretaget och kan vara hemmapappa som planerat. Om inte sa blir det aktuellt med au pair for jag MASTE jobba heltid fran och med mitten av oktober. Pust.

• rasajj

Det ar 45 tim/ vecka som galler. For Au Pairer har ui usa iallafall...

lycka till!

• Gnagis

Det skiljer sig massor på lagar/regler i olika länder så du får nog kolla upp vad som gäller hos dig om du vill ha henne legalt, vilket förstås är att rekommendera för alla parter. De svenska reglerna är bland de generösaste (för au pairen) i världen och så bra villkor erbjuds sällan i andra länder.

• menu

vi kollade upp reglerna för vi tänkte ta en sådan , men de föll på att vi bor i en by utan möjligheter till språkkurs....
    man har ju hört så mycket om pair som jobbar dygnet runt typ så det lät snålt med 20 tim v.. men så vart det i sverige iallafall, om man tog genom de stora organisationerna.
    tar man privat så måste man nog betala försäkringar å sånt oxå?

Svar på tråden Au pair - hur funkar det..?