• Fama123

Thailand i september/oktober, var åka?

Vi ska på bröllopsresa till Thailand i slutet av september/ början av oktober. Sonen, då drygt 15 månader, ska förstås följa med.

Är det någon som har tips på var det är bra den tiden på året? Vore ju trist om vi regnade bort! Har varit på Phuket, Ko Lanta, Krabi så det skulle vara kul att se något annat. När vi har varit ute och rest själva har vi oftast åkt runt en massa och upptäckt saker och bott billigt med spindlar och ödlor men den blir väl till att tänka om nu, så vad ska man ha i åtanke när man reser med en liten plutt? Var är det barnvänligt?

• Svar på tråden Thailand i september/oktober, var åka?
  • Elli47

Törs inte säga det helt säkert men det är väl regnperiod i Thailand sept-okt? Vore jag ni så skulle jag försöka vänta med resan till november iallafall. Jag skulle tro att det är barnvänligt överallt i Thailand och er son är så liten så det spelar inte så stor roll vart ni är. Ja, Bangkok rekommenderar jag förstås inte... men Hua-Hin var fint 1991 iallafall... Det finns nån ö som heter Koh Chang som verkar fin. Kolla i Vings vinterkatalog så får du kanske nån idé, där finns en hel del.

• lilla buu

Hej !
    Jag rekommenderar också att ni väntar till november, pga av regnperioden. Jag tycker inte att ni ska åka till koh chang, Ön har byggts ut för fort vilket gör att vatten kvaliten inte är bra så nästan alla som kommer dit får magsjuka som tyvärr blir rätt allvarlig på en liten. Vi fick lägga in våran dotter på sjukhus i tre dygn med dropp (20 månader gammal).

Åk hellre till koh samet eller nai harn på Phuket.Koh Mook är också en fin ön, lite krångligare att ta sig till men det går båt och buss om ni flyger till Trat.
    Ta med liberos badblöjor och vanliga det är svårt att få tag på blöjor där nere dessutom är de dyra.

• Fama123

Att vänta till i november är inget alternativ. Vi kommer att åka reguljärt och åka omkring litegrann. fast det är bra att veta att man ska undvika Koh Chang, det var annars ett av alternativen.

Men är det någon som varit där i september och faktiskt upplevt regnperioden? För vad innebär regnet i praktiken, är det 30 min ösregn någon gång/ dag eller är det konstant grått och trist och kallt och småregn? Har varit där de flesta årstider men det var länge sedan och så vitt jag minns var det helt OK nästan jämt förutom ösregn då och då. Men det kanske är skillnad på var man är? Är det någon som vet?

• Happy76

Ska ni åka i september/oktober rekomenderar jag västra sidan Thailand (phuket, krabi, koh lanta eller något annat där omkring). Östra sidan med Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao är väldigt ostadigt långt fram i december.

• Fama123

Happy 76: jasså där ser man jag som trodde det var tvärt om! Ok tur att vi inte gjort någon definitiv färdplan än, får hålla det öppet ett tag till.

• Luddis

Vi ska till Thailand Koh Samui i September och det är den östra sidan som har bättre väder vid den här tiden på året.

• Fama123

Luddis: jag hade också för mig att det var så! men länken funkar inte.

• Fama123

Ahh, hittade dit ändå, tack, bra länk. När i september ska ni vara där?

• Pollica

Det är Koh Samui & öarna runt omkring som har bäst klimat under denna perioden (vanligtvis). Det är deras stora högsäsong och hotellet är som dyrast under denna perioden. Phuket, Krabi osv. har sin absolut regnigaste period under denna tiden. Dock har jag varit där i september flera gånger och haft rejält växlande väder. Både ösregn i flera dagar och helt regnfria veckor. Så det kan variera väldigt mycket. Så om jag vore ni skulle jag åka till Koh Samui. Jag var där i maj månad med min lilla dotter och det var helt kanon. Dock är jag personligen inte så överförtjust i Koh Samui men det är ju bara jag det. De flesta älskar det.

• Fama123

Pollicia: jasså högsäsong, det var det värsta. Överallt jag läser står det lågsäsong för den perioden? Vi funderar på Hua Hin, vet du hur det är där i september-oktober?

• Pollica

Fama
    Hua Hin har också lågsäsong under den perioden. Det är egentligen bara Koh Samui och öarna runt omkring som har bra klimat under den perioden (om det är just till Thailand ni vill åka vill säga).

• Fama123

Pollicia: Där ser man. Vi åker till Thailand, biljetter till Bangkok köpta det är bara var vi ska inom landet som är oklart än så länge . Men jag har så svårt att förstå det där med "dåligt klimat" vad gäller Thailand. Alla de gånger jag varit där (och det är många, måste vara uppåt 20, alla möjliga årstider fast mest i Bangkok) så har det liksom varit bra väder som jag minns det. Varmt, soligt, regn ibland men bara kortare stunder, varmt, fuktigt och så vidare. Då var det aldrig tal om låg- eller högsäsong. Fast det var ju några år sedan (18...) innan turismen exploderade så det kanske har med det att göra, att man benämner det på ett annat sätt idag?

Svar på tråden Thailand i september/oktober, var åka?