• Anonym (Orolig)

Cysta på äggstocken*orolig*

Jag var på gynakuten igår för att jag har haft ont i magen ett tag, Dom gjorde ett ultraljud och det visar att jag har en stor cysta på min högra äggstock. 4x4 cm stor, jag tycker det verkar stort!!
    I dag har jag väldigt ont men tror mkt på att han var där och tryckte o klämde igår.
    Jag är jätte orolig, är det farligt?
    Det var en cysta som var vätskefylld, alltså inte en blodcysta?!
    Är det nån mer som har haft det?
    Kan det göra att jag inte kan få barn? det gör mej livrädd!

Snälla nån som vet nåt??

Tack

• Svar på tråden Cysta på äggstocken*orolig*
  • Theodoris

Nej du behöver inte vara orolig. Jag har cystor varje månad och det hindrade inte mig för att bli gravid.
    Dock är det så att om den blir ännu större kommer dom behöva operera bort den. Min största var också på 4x4 cm men den sprack av sig själv och det gör fruktansvärt ont. Eftersom all vätska åker ut i buken.
    Men som sagt var inte orolig.

• Setta

En av mina väninnor hade en cysta stor som en apelsin på sin ena äggstock o de fick operera bort den...
    Men hon hade ju en kvar och den funkar utmärkt... Hon blev gravid m en son några månader efter ingreppet...

Hoppas detta lugnar lite.. *kram*

// Behandla andra så som du själva vill bli behandlad !!
  • Theodoris

Så här står det på netdoktor.se

Cystor på äggstockarna

Vad är cystor på äggstockarna?

Kvinnans äggstockar (ovarier) har flera funktioner, de utvecklar ägg och de producerar hormoner.

Äggstockarna innehåller de omogna äggen, som mognar och utvecklas under kvinnans liv fram till klimakteriet. Varje månad mognar ett ägg, i sällsynta fall två, och lossnar från äggstocken. Ägget tar sig fram till äggledaren, där det befruktas om sädesceller kommer åt.

Den andra funktionen är alltså produktion av kvinnans könshormoner (östrogen).

Vid äggutveckling och hormonbildning bildas vätskefyllda hålrum - så kallade folliklar eller cystor. De är alltid godartade och försvinner av sig själva efter en tid. Det kan också bildas fasta knutor, som utvecklas under flera år, som inte försvinner av sig själva.

Hur känns cystor på äggstockarna?
    Vattenfyllda cystor som mäter upp till 2-3 centimeter i diameter är normalt förekommande och ger i regel inte alls några besvär. Men blir de mycket stora, kan de ge sig till känna genom smärtor, ömhet vid samlag eller oregelbundna blödningar.

Vilka befinner sig i riskgruppen?

Eftersom utvecklingen av cystor är ett led i äggstockarnas funktion som äggbildare och hormonproducenter utvecklas de vanligen under de år då kvinnan har ägglossning och menstruation.

Och, tvärtom, är cystorna ytterst sällsynta bland kvinnor som använder p-piller, som fungerar just genom att dämpa den naturliga äggmognads- och ägglossingsmekanismen. P-piller kan till och med ibland användas för att förhindra utveckling av cystor hos kvinnor som är speciellt benägna för detta.

Hur behandlas cystor på äggstockarna?
    Om man upptäcker en vattencysta hos en ung kvinna, gör man vanligen ingenting annat än avvaktar tills cystan försvinner av sig själv. Om den emellertid finns kvar under en längre period och är större än 4-5 centimeter i diameter - eller om man hittar en sådan knuta hos en något äldre kvinna - rekommenderar man s.k. laparoskopi (titthålskirurgi) eller operation för att ta bort cystan och de närmaste delarna av äggstocken. Man kan ta bort hela den ena äggstocken och även delar av den andra utan att detta behöver påverka den nödvändiga hormonproduktionen och menstruationerna.

Man kan alltså tillåta sig att vänta och observera utvecklingen under en viss tid hos en del kvinnor med cystor. Men vid de tillfällen då man uppfattar att cystan blivit större, finns det ingen anledning att vänta med operation.

Elakartade förändringar i äggstockarna har en sämre prognos, men är lyckligtvis sällsynta.

• Anonym (Orolig)

Vågar man röra dej över huvudtaget? jag vågar knappt det, tänk om den spricker?
    Bara jag hostar nu så hugger det i magen...
    Kan jag få några men framöver?

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar...
    Bara det inte hindrar mej att kunna få barn för det är min mardröm!

• Minna80

jag hade en cysta på höger äggstock som var 5*5 cm ca och nu är jag gravid, går in i V28 imorgon, och på ultraljuden hittar de ingen cysta,de kan försvinna av sig självt sa min läkare men,Jag hade min i tre år som vi vet och fick då remiss till operatinon för att ta bort den då vi haft problem med att få barn. Men tre veckor innan det var dax plussade jag;) hoppas det ordnar sig för dig;)och jag tror inte du behöver vara orolig.

• Theodoris

Det är klart du vågar röra dig. Men det kan ju ömma eftersom dom var där och kollade igår.
    Om du känner dig jätteorolig och behöver riktiga svar tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Dom kan nog lugna ner dig, eller så ringer du och pratar med din gynekolog.

Och nej man brukar inte få några men av cystor.
    Jag får cystor varje månad och likså en kompis till mig.

• Bispan

Man ska vara medveten om att det finns flera olika sorters cystor än de Theodoris skriver om. Endometrioscystor är en annan variant av cysta som är blodfylld, inte elakartad. Däremot är det ju inte en sådan du har eftersom den inte är blodfylld.

Förmodligen har du en vanlig ägglossningscysta. Sådana är tydligen vanliga och behöver inte alls medföra problem att bli gravid.

Svar på tråden Cysta på äggstocken*orolig*