När började du sätta ditt barn på pottan?
Bara en nyfiken fundering:
Skriv också gärna något om hur det gick, om det kändes för tidigt eller för sent, om det var regelrätt potträning o.s.v.
Bara en nyfiken fundering:
Skriv också gärna något om hur det gick, om det kändes för tidigt eller för sent, om det var regelrätt potträning o.s.v.
När jag fick min dotter sa alla åt mig att introducera pottan så tidigt som möjligt och så gjorde jag...
Vi satt och lekte och trallade på pottan vareviga dag och visst kom det i pottan ibland men inte ofta och framför allt inte på beställning
Försökte sluta med blöja när hon var runt 1-1.5 för min mamma sa att jag minsann hade slutat med blöja när jag var 1...
Det gick ÅT SKOGEN och jag tappade fullständigt intresset för att pottträna henne...
En dag när hon var 2 år lade hon av med blöjan självmant och började gå på toaletten utan att vi ens övat med toan
Så med min son struntade jag i pottan, den fanns där och han fick gå på den om han ville men jag struntade i att försöka...
När han var ungefär 1½ år vägrade han ta på sig blöjan en dag och började gå på toaletten...Det hände kanske 1-2 olyckor men inget mer...
nattblöjan hade han dock länge tills han fyllde 3 år och sa att "nu är jag stor" och vägrade sätta på sig den...han har ännu inte kissat i sängen och han är snart 5
Vi har inte haft någon potta, utan toaring å en pall.
När lillan var ca 1½ började hon att intressera sig för att gå på toa. Hon har varit torr på dagarna sen hon var 2 år å 2 mån. Nattblöjan slutade hon med när hon var drygt 2½ år.
Hon fick helt enkelt gå utan blöja. Visst hände det några små "olyckor" med det var bara att byta trosor å torka golv. Bara efter ett litet tag, så kom det bara några droppar i trosorna å sen sprang hon in på toa å kissade resten.
min dotter har precis slängt blöjan på dagen nu, o hon är 20 månader. Vi har haft pottan framme bara två veckor eller så, så hon har inte haft chans att intruducera sig för den direkt, men det tror jag bara va bra. För nu va hon "nyfiken" på pottan och så pass stor att hon fattade vad man skulle göra med den. Så¨det tog väl tre dagar så va hon blöjfri.
Hennes belöning efteråt är nog det som sporrar henne mest; att hon får gå med innehållet i pottan till toaletten (vi har pottan på hennes lekrum nu, så att hon "ser" den o blir "påmind") och där hälla ut kisset/bajset, sedan spola och sist skölja ur pottan. Jättekul o blaska, och ibland har hon kissat (klämt ut tre droppar)fyra, fem gånger på en kvart, just för att blasket efteråt är så skoj!
Jag introducerade pottan åt min son när han var ca 6 månader. Ibland har han bajsat eller kissat i den, ibland inte. Jag har inte börjat "potträna" är väl litet för lat för det . Han är 9,5 månader nu.
Vad alla börjar tidigt! Vi satte sonen på pottan när han var runt ett år och i början gick det bra innan allt bara låste sig för honom. Sen blev han vansinnig bara man nämde potta eller toa. Inte förens för ett par månader sedan började det gå bra att gå på toa igen. Han fyller 3 år den 29:e. Med lillan ska jag inte börja så tidigt, det får hon bestämma själv.
Min dotter är 16 mån och vi har haft pottan framme i ca 2 månader. Hon sitter på den och säger caca (bajs) eller gör "kiss-ljud" och sen vill hon torka sig med papper Men mer än så har det inte blivit än, men jag "tränar" henne inte heller - är väl lat. Tänker att hon går väl nån dag, annar hade jag tänkt börja på allvar om några månader.
Det var intressant att läsa hur ni andra har gjort, jag tycker att det finns för lite info om potträning. TACK
Vad kul att läsa alla svar!
Min tjej är 15 månader och jag har tänkt att det ska inhandlas en potta när lönen kommer nästan vecka. Så får vi se hur det går med det! Har absolut inga förväntningar på att hon ska bli torr eller så, utan det är mer att hon ska bekanta sig med den. Toaring är också ett alterntiv som jag har funderat på.
Jag är också jätteosäker på när man börjar med potta och hade lite svårt när jag skrev svarsalternativen ovan. Men jag verkar ha prickat in intervallerna ganska bra!
Adrian sitter på pottan varje dag men har inte fattat det där än!
Men kissar gärna på golvet när han reser sej upp!
*puffar lite*
Vår dotter satte vi på pottan första gången ungefär när hon lärde sig gå, runt 10-11 månaders ålder. Men det var ingen pottträning utan mest för att se hur det gick, sen har det varit till och från vi har satt henne där ibland och periodvis inte alls. Nu är hon två år och det är likadant . Ibland går hon på pottan varje blöjbyte och oftare, ibland inte alls på ett par veckor. Men nu är toaletten mer intressant.
vi sätter sonen i allafall 3 gånger om dan på pottan och han är 11 månader snart.. började för 1 månad sedan.. vi går inte in så seriöst för det men den står i vardagsrummet så att han kan gå när han vill.. men det gick i allafall jätte bra att sätta honom, tycker inte att det va för tidigt iallafall inte för hono.. han har redan lyckats bajsa 2 gånger på sin potta och han bara skrattade..
Vi började när Julia var 2 ½ månad. Då hade vi redan introducerat "ljud" för kiss/bajs som hon kände igen och det gick jättebra. Nästa barn börjar jag nog ännu tidigare med.
vi har tänkt o börja me potta snart..dottern e snart 6mån..
när de börjar kunna sitta.... men ingen potträning...bara ett ställe att sitta på och kanske kissa eller bajsa. Emma blev blöjfri vid 2,5 år ungefär
Dottern är 14 månader och jag hade också tänkt köpa en potta när lönen kommer...
Jag började med toaletten när mina barn var ca 6 månader pga de var och är hårda i magen så det hjälpte dem att bajsa. Nu håller vi på att vänja av med blöjan på vår stora tös 2 år och 3 månader och det har gått jättelätt och jag tror det har hjälpt att börja med potta/toalett i tid.
Hann aldrig börja med potta... Dottern kom bara på en dag runt jul (då var hon 1 år å 10 mån) att hon skulle kissa på toaletten. Hon blev torr på dagen direkt. Hon vill sova utan blöja ibland och hon har inte kissat i sängen än, men oftast vill hon sova med blöjan på. Det gick väldigt smidigt, vi hann ju inte ens börja tänka potträning .
pott-träna har jag väl inte gjort.... Jjag ställde bara fram pottan där min dotter kunde se den och jag visade med hjälp av en docka hur man ska göra sen så började jag med att låta min dotter springa runt uta blöja och sa till henne att när hon är kissig nödig eller bajsig nöjdig ska hon göra som dockan då vart hon ca 1 år. Bajsa gick jätte bra i pottan men att kissa mindre bra det kom på golvet o.s.v Så bajsa har hon gjort på pottan sen hon var 1 år...Blöja hade hon för kisset skull när vi var ute så småningom började hon at kkissa i pottan med nu är hon helt blöj fri till och med på natten!!! Occh hon är 3 nu:)
Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?