• Tossan79

Vad göra mot hicka?

Tycker så synd om min lilla kille som ibland får hicka på natten - han kan varken somna om eller äta då han har hicka, så det blir att bära runt honom tills den försvinner av sig själv.....

Finns det något man kangöra, antingen för att förebygga eller så för att få det att sluta då det väl satt igång?

Kan tillägga att han får både modersmjölk och ersättning, båda från flaska.

• Svar på tråden Vad göra mot hicka?
  • Helene1

alla bebisar har hicka mer eller mindre,,min har de jämt...ingen fara,o inte mycket att göra åt...inte vad ja har fått för råd ialla fall

• Maggis

Det är nog tyvärr bara att vänta ut det hela. Vi hade en period med mycket hicka här men den försvann så småningom av sig självt. Nu hickar Melker i princip aldrig.

• SolFlickan

jag minns att min tjej ofta fick hicka lättare när hon var mindre om jag inte rapade henne efter hon hade ätit.. annars är väl det enda som hjälper mot hicka att dricka lite.. men om han inte vill det blir det kanske svårt

• Monie

Vi gav våran kille lite vatten i nappflaska eller så blåste vi honom lite i ansiktet. Låter konstigt men hickan försvann alltid.

• fsa

När jag får hicka sväljer jag en matsked outspädd saft eller honung eller något annat jättesött. Kanske vill man inte ge så söta saker till barn, men det fungerar nästan alltid.

• Tossan79

Ja, han är ju bara 2 veckor gammal, så saft och honung kommer ju inte på fråga. När kan man börja med vatten då?

• Mysan23

vatten med sked kan man ge de för hickan...fick rådet att göra det av bvc..så det ska gå bra redan vid tidig ålder att ge de vatten

• Tossan79

Jag antar att det ska vara kokt vatten då eller hur?

• pCp

Vår BVC-sköterska sa att hicka är vanligt och så länge barnet inte visar att han eller hon mår illa eller har ont av det så behöver du inte göra något speciellt. Alltså borde du kunna natta sonen även om han har hicka. Däremot så lär du väl inte kunna somna själv förrens den har gått över. Fast det kan du ju inte heller göra när du bär omkring på sonen.

Amning fungerar för det mesta för oss. Det ska väl vara vätskan som gör det, men jag ser att du ger flaska. Kanske du kan prova att han får snutta lite? Sen är det väl ett bra tips att ta paus vid matätandet och mellanrapa. Det kan göra att det blir mindre hicka vad jag har förstått.

• Themis

Jag har fått samma info som PcP, och vår kille fortsätter glatt äta ändå, oavsett hicka (!). Ofta slutar den då.

Svar på tråden Vad göra mot hicka?