• Risgrynet

Bärsele - när vände ni era små framåt?

Hur gamla var era små när ni kunde vända dem så att de satt framåt?

• Svar på tråden Bärsele - när vände ni era små framåt?
  • Isanna

Men varför vill du vända knyttet framåt i selen? (Ta inte illa upp, bara en snäll fråga).

• Ledilnaan

Vi vände pojken när han var runt tre månader. De måste vara stadiga i nacken först innan man vänder dem.

Isanna: Eftersom att man kan använda en bärsele tills barnet väger runt 10-12 kg (ca 1 år), så kommer barnet att vilja se sig omkring och inte bara titta in i ett bröst hela tiden.

• Mamma Eli

Min son sitter utåtvänd utan problem nu (4 månader gammal). Har tidigare fått lov att hålla koll på huvudet men han har kunnat sitta utåtvänd sedan ungefär 3 månaders ålder. Vill INTE titta in i mig utan se sig omkring sedan 2 månaders ålder!!!! :)

• Mamma Eli

Gillar förresten bärsjalen bättre än selen. Sjalen är lättare att anpassa så han sitter stadigt, eftersom det går att göra stödet kring honom smalare eller bredare samt högre eller lägre på kroppen (förståeligt?). Har en lång elastisk bärsjal, selen är BabyBjörn Active.

• Anna83KD

När hon var ca 12 veckor vände vi henne framåt och hon älskar det att titta sig omkring och prata med alla som går förbi

• kixan

Bär jag på magen bär jag inåt oavsett ålder på barnet (Både min 3-åring och min 10-månaders åker så utan att ha invändningar), jag tycker det är tungt och omysigt att bära framåtvänt. Bär jag på ryggen ser barnet ju framåt även fast det sitter mot mig.

• Isanna

Instinktivt så känns det fel att bära mitt barn framåtvänd så därför har jag heller aldrig gjort det. Intrycken blir många och tröttar ut de små och belastningen på deras rygg blir fel och jag kan inte ha koll på henne lika bra känner jag. Så jag föredrar alla gånger att bära mage mot mage, på höften eller på ryggen (fast inte själv) eftersom hon då kan vända sig åt sidan och sova om hon vill.

• Isanna

Tillägg: Sen tycker jag nog att hon ser allt det hon vill se även om hon sitter mot mig faktiskt.

• knyttetsmamma

Jag måste komma in här känner jag, detta är inget påhopp Isanna, men min dotter har sedan väldigt tidigt, innan två månader, inte heller velat sitta mage mot mage annat än när hon är trött. Jag har inte använt sele så mycket då hon som sagt inte gillat att vara vänd mot mig när hon är vaken. Hon pressar ifrån och slänger med huvudet tills hon vänds utåt. Jag har då henne nära mig så att jag har koll på nacken och armen under hennes rumpa och ben så att de kommer upp. Nu vill jag köpa en sjal och hoppas påatt hon kan trivas att bli buren i den.

• Isanna
    knyttetsmamma: Jag tror att alla mammor har bäst koll på sina barn så jag tror att du vet när hon mår bra! Mammor är bra på sånt! Hoppas förresten att det funkar bra med eventuellt sjalande för er, är själv fast i sjalträsket!
  • knyttetsmamma

Isanna; jag hoppas verkligen att hon gillar det, JAG älskar nämligen när hon är sömnig och vill vara hos mig mage mot mage, kanske kan sjalen föra oss närmare!

• Pallas

knyttetsmamma: Rekommenderar rygg- och höftknytning med sjal för barn som gillar att se sig omkring. 1000 ggr bekvämare än en traditionell sele! Lycka till med sjalandet, hoppas din tjej gillar det.

Svar på tråden Bärsele - när vände ni era små framåt?