• danitra

Tips på mat för storkok!

Jag går nu och väntar på förlossningen och har alldeles för lite att göra så jag tänkte vara duktig och laga en massa mat och frysa in i portionsförpackningar. Men även om jag i vanliga fall brukar kunna spruta ut massor av förslag på mat så står det just nu still.

Så, har ni några bra tips på mat som man kan frysa in?

Jag föll för trycket och skaffade PLUS
  • Svar på tråden Tips på mat för storkok!
  • Buggis

Om du är allätare: chili con carne! Mumma!

• Fru H

Olika former av grytor kan man ju göra hur stora kok som helst av, annars lasagne kanske, eller köttfärsås, eller.. ja nu kommer jag inte på mer. Tur att denna tråd finns i mina favvisar nu för jag är i precis samma situation som du . Alltså, jag BORDE i alla fall fylla frysen med mat

Allt löser sig, på endera sättet
  • danitra

Ja, vanlig lasagn och vegetarisk lasagn har jag tänkt göra. Men det kan man ju inte äta hela tiden.

Chili con carne är faktiskt riktigt gott!  

• Mithera

Köttfärssås
    Pajer av olika sorts
    Korv stroganoff

Gillar du spenat så är det toppen att ha stuvad spenat i frysen. Går att köpa frusen i småbitar. Perfekt att spä med lite vatten och skjuts in i micron så har du en bra och snabb soppa. Kokt ägg eller macka är gott till.

• Wonka

Korvstroganoff kanske, köttgrytor (finns massa goda recept på mat på www.ica.se http://www.abba.se/recept/recept/index.asp http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6134&a=514563&av704si=5909&ingredients=köttfärslimpa&showResults=false )

ja köttfärslimpa, lasagne, palt, köttfärssås, chili con carne, köttfärsbiffar, och så kan du ju baka bröd i massor om du nu har lite att göra Bröd är ju hur samskigt som helst och mycket billigare att göra själv! Baka tunnbröd på häll fast det funkar på plåt i ugn också.

• danitra

Bröd ska jag baka också. Men det har jag lite recept på som jag ska använda.  

• Buggis

Önskar att vi hade en stor frys! Älskar att baka bröd och bullar och det är så bra att ha.
    Vi har halv frys/halvt kylskåp. Värdelöst när man är två och snart tre. *morr* Vi får plats med ett paket fiskpinnar och några istärningsgrejjer....

• danitra
    Buggis skrev 2006-07-18 19:40:30 följande:
    Önskar att vi hade en stor frys! Älskar att baka bröd och bullar och det är så bra att ha. Vi har halv frys/halvt kylskåp. Värdelöst när man är två och snart tre. *morr* Vi får plats med ett paket fiskpinnar och några istärningsgrejjer....
    Ja, jag blev helt överlycklig när vi flyttade och jag upptäckte att det fanns fullstor kyl och frys!
  • Moj Katile

Köttgrytor, kycklinggrytor, köttbullar/biffar
    Det plus lasange gjorde jag innan jag åkte in.

Gjorde åxå 30 piroger till maken!
    Uppskattat värre!

• danitra

Har ni några goda recept ni vill dela med er av?

Svar på tråden Tips på mat för storkok!