• Anlin

Bebisens födelsevikt...

Vilken vikt anses/anser ni är innom det normala? Själv tycker jag atat mellan 3500 och 3800 ca är normalt, allt annat är litet eller stort... Såg i en annan tråd en kvinna som tyckte att hennes bebis var normal, och vägde 2800g. Jag tycker det är litet. Är jag ute och cyklar???

• Svar på tråden Bebisens födelsevikt...
  • Teskedsmamman

Genomsnittsvikten är 3600 gram ungefär, kommer inte ihåg var jag såg siffran någonstans men de sa det på BB också...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Thisla

Allt under 4 kg tycker jag är litet! Min dotter vägde 4220 och var en rejäl klump

En normalviktig bebis i mina ögon väger mellan 3 och 4 kg. Under 3 -det är pyttelitet.

• ullis79

Min dotter vägde 2840g när hon föddes, vilket jag tyckte var litet, men inte läkaren utan han sa att det var helt normalt.

Allt mellan 2,5 kg och 4,5kg var helt normalt enligt honom.

Undrar om inte alla har olika syn på det med vikten?!
    Om bebis mår bra så spelar ju inte vikten så stor roll iaf.

• Anlin

Mina har vägt 3640 och 3810, den första var 50 cm och den andra 53. Han var lång, men deras vikt var normal tycker jag. Om jag får en mindre bebis nu, vilket jag misstänker, så kommer den att kännas liten.

• saggitarius

3-3.8 är väl mina mått eftersom under 3 känns så litet o en bebis på 3.8 känns redan enorm!
    2800g är vikten de har som standard för färdigutvecklad på de felsta ställen!

Min skrutt var lagom, 48cm o 3210g o 34cm(huvud).

• 4barnsMom

Läkaren sa att 2700-4700 var normalt och så stod det på viktskattningen jag fick.. Elias vägde 4820gr, det anser inte jag vara normalt

• sofs

Min pojke vägde 2230g när han föddes och han bedömdes som normal. Det var på gnället, men eftersom han i övrigt mådde bra och var "färdig" gick han igenom Skönt tyckte jag, underlättar ju lite när man ska teckna försäkring.

• Mälaröbo

Det är ju endel skillnad på vad man själv tycker är "normal" vikt och vad som rent medicinskt är "normal" vikt.

Rent medicinskt så ligger det väl där nån skrev innan 2700-4700g.

Medans jag personligen tycker att alla bebisar under 4 kilo är yttepytte!! Mina vägde nämligen 3900 och 4960!!

• nelle87

Jag tänker typ mellan 2700 och 4000 som normalt..Hoppas då man slipper få en större än så, men antar att de är normalt de me

• emmish

Min stora skrutt vägde 4300 g och var 52 cm lång. Helt normalt sa BM.

• ankizen

enl. överläkaren på kvinnokliniken är inget barn stor om det
    väger under 4700 och anses va litet om det väger under 2700..

sen är de ju olika också från person till person..
    är både mamman och pappan små å tunna så brukar de ju inte kika ut en 5 kilos klump direkt...

• smöla

Genomsnittsavikten för en svensk bebis är 3400 enl läkare på Danderyd, fast som någon skrev, allt mellan 2,5 kg och 4,5 kg är normalt. I morgon får jag äntligen reda på min bebis födelsevikt

• ankizen

wohooo!!! smöla, jag också!!!!

• Mälaröbo

ankizen: Det där med födelsevikten är inte helt lätt. Vi är båda ganska korta, 158 resp 175, och inte överviktiga förrän EFTER barnen . Våra barn vägde som sagt 3900 och 4960!!

Till oss sa de på BB att barn under 2500 och över 4500 ofta får äta ersättning i kopp innan bröstmjölken kommit igång. Detta för att de inte, till skillnad från de "normalviktiga" barnen, klarar det blodsockerfall som sker då de får vänta på mat!

• morzan4

Nr 1 vägde 3400 g, 51 cm.
    Nr 2 vägde 4155 g, 52 cm.
    Nr 3 vägde 3965 g, 52 cm.
    Nr 4 vägde 4120 g, 50 cm.

Det är tjejer allihop. Alla normalstora enl. BB-prsonalen!

Svar på tråden Bebisens födelsevikt...