• jamis

Hypotyreos och gravid?

Är det någon av er här inne som har Hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln, som väntat ända till inskrivningen med att kolla era värden? Jag trodde man var tvungen att kolla tidigare... På MVC sa de att man skulle kolla först på inskrivningen och då är jag i vecka 11. Då kan ju mycket ha gått snett, eftersom MF-risken är vanligare med Hypotyreos.

Hur har ni andra med Hypotyreos gjort?

• Svar på tråden Hypotyreos och gravid?
  • Raven74

JAg har underfunktion av sköldkörtel.
    Att det e lättare o få MF har jag inte hört talas om men däremot är det viktigt att kolla T4 värdena o TSH.
    För dem höjer garanterat din levaxin dos.
    Jag har 3 barn o min första BM sa att dem inte kolla det förräns i halva grav. Då hade jag gått upp 25 kg.
    Andra grav. 7 år senare sa jag till från början men dem trodde inte på mig. Jag tog då kontakt med medecinspec på sjukhus.
    Sen min 3:e grav hade jag telekontakt med min dr som tog blodprov 1 gång i mån.
    Min BM var tacksam över det initiativet då det inte finns så mkt skrivet om detta.
    SÅ mitt råd är att ta kontakt lr be dem skriva en remiss till medicin spec. som har hand om detta.
    Det blir lättast för alla o spec för dig som dessutom slipper oroa dig

LYCKA TILL

• jamis

Tack för ditt svar! jag ska gå till Vårdcentralen imorgon och kräva att de ska ta prover. Min läkare sa att han gärna kunde göra det under graviditeten, men tyvärr har ju han semester fram till min inskrivning. Men jag ber hans vikarie att göra det.

TACK!

• SannaStina

Min BM har varit mycket tillsmötesgående på att ta TSH/T3/T4 när jag bett om det. Sa att det oroade mig.

Men det klart jag väntade tills inskrivningen i v 15 (sent för jag ville ha svar på ett moderkaksprov först) men eftersom jag har en sån liten avvikelse och bara upptäckt mitt lite höga TSH via rutinkontroll så har jag inte känt mig orolig vänta tills dess.

• Bambi Tinuthiel

hej!

jag har haft giftstruma men är nu opererad, alltså har jag nu en underfunktion i sköldkörteln och äter Levaxin upptill. Så fort jag fick reda på att jag var gravid i v.5 så ringde jag min läkare. De tog prover direkt eftersom hon sa att det var viktigt att man hade koll på värdena så tidigt, speciellt när viktiga funktioner i hjärnan bildas.

Mina värden hade sjunkt jättemycket på bara ett par veckor och de var tvungna att dubbla min dos Levaxin. Jag tar nu tester var tredje vecka och går på extrabesök hos läkare utöver de vanliga BM-besöken. har också gått på tillväxt-UL. Har gjort UL i veckorna 5,7,12,17,24 och ska göra ett i v.36. De har stenkoll på tillväxten och hitills har allt sett så normalt ut som det kan göra!

men som sagt, det är viktigt att du får rätt dos medicin och att du ser till att få komma på extrakontroller. och om du måste äta järntabletter så måste du ta dem och levaxintabletterna med 2 timmars mellanrum. Lycka till!
    /Sofie

• jamis

Tack bambi!! jag fick träffa en jättetrevlig läkare idag och ska ta prover imorgon. Det känns jätteskönt att hon inte ens ifrågasatte som min vanliga läkare brukar göra.

• Kixi

Jag har haft hypothyreos sedan tre års ålder och så länge man ligger normalt i värdena har man inte större risk att få mf än alla andra. Det är endast om man är felmedicinerad som man i större utsträckning riskerar mf.

Den här graviditeten tog jag ett prov i början för att vara säker på att värdena låg rätt till. De var lite si och så efter förra graviditeten. Under förra graviditeten fick jag öka dosen från 150 till 175 mikrogram.De sa att man skulle återgå till normal dos medicin efter förlossningen så jag gjorde det, efter ett halvår var jag helt slut och tappade hår, så jag gick och tog prover igen och det visade sig då att jag borde stått kvar på 175 mikrogram under hela tiden jag ammade, fick jag veta av den läkaren, hade ju varit trevligt att veta lite tidigare. Så se till att vara noga med att kolla era värden även efter förlossningen så att ni inte får underproduktion igen. Den här gången tog jag som sagt prover tidigt i graviditeten och står nu rätt medicinerad, efter nästa förlossning tänker jag vänta med att sänka dosen tills jag slutat amma och ett tag efter det.

Svar på tråden Hypotyreos och gravid?