• Muppsan

Om en cysta spricker?

Hej!
    Jag har i ungefär 14 dagars tid blött "fram och tillbaka" - och trodde först att det var mensen som kommit tillbaka efter förlossningen, men det är ändå inte "mensliknande"! Fundersam

Det är så att jag har Endometrios och en del "chokladcystor" i äggstockarna - och ikväll har jag börjat fundera på om det är en av dem som spruckit?!
    Men borde det inte göra väldigt ont då en cysta spricker? Någon som vet?!

[Självklart ska jag ta kontakt med en läkare/gyn. - men det är svårt att få tag i någon ikväll och det var nu jag kom på det!]
    Max ♥
  • Svar på tråden Om en cysta spricker?
  • Mälaröbo

Det behöver inte kännas när en cysta spricker. Vet inte ens om de har några nerver så det kanske inte ens KAN kännas!!??

Min väns chokladcystor tömmer sig själva med jämna mellanrum. Mensliknande men ändå inte.

Kontakta sjukvården om du är orolig!

• Gela Böle

Hej jag har haft flera cystor den första av dem opererade ag bort tillsammans med ena äggstocken, resten av dem har spruckit av sig själva, en av dem gjorde fruktansvärt ont tyckte det var i likhet med en fruktansvärt stark krystnings värk...
    De andra har spruckit nästan utan att jag vetat om det..
    Det är enbart vid två av dem som spruckit av sig själv som jag har blött efteråt...

Så det behöver inte nödvändigt vis göra onta den kan spricka helt obemärkbart för dig, förutom att du nu blöder...

Alla kvinnor har cystor då och då men oftast blir de inte så stora..
    Man får dem i samband med ägglossningen och cystorna uppstår då ngt ägg "stannar" kvar och börjar växa istället, men sprivker oftast då den bara är så stor som en ärta...
    Mina har varit lika stora som större apelsiner, så det har ju känts litegrann...
    Men som sagt det behöver inte göra det minsta ont...

Hoppas detta hjälper dig lite grann och att det inte blev för invecklat...

• Muppsan
    Mälaröbo: Tack för svaret! Jag har hört folk prata om hur ont de haft då deras cystor spruckit så jag trodde att man måste ha ont [mina har aldrig spruckit!]
    Ska ta kontakt med "min" gyn. i morgon så att jag får komma in på en koll!
    Max ♥
  • flipflopp

cystor kan göra jätteont när de spricker det vet jag! Har själv endo....Men jag vet inte om de gör så att man blöder när de spricker? Har själv strul med blödningar hit&dit

Ring KK imorgon...

Lycka till!

• Muppsan
    Gela Böle: Tack för svaret... Får prata med gyn. [som förhoppningsvis inte har semester] i morgon!
    flipflopp: Jag tänkte mest på att det är chokladcystor [alltså med torkat blod] så det kanske är det som man blöder ut... Eller jag vet inte... Jag bara sitter här och filosoferar! Flört

Tack för era svar!
    Max ♥
Svar på tråden Om en cysta spricker?