• Oggy

När vet man vilken ögonfärg bebisen får

Min son är fyra månader o när fastställs det vilken ögonfärg han får? Jag har bruna ögon och min sambo blå. Kommer Noah ändå få bruna för att det är dominant???
    Ngn som vet?

// Oggy

• Svar på tråden När vet man vilken ögonfärg bebisen får
  • AnnaLina

Samma här med ögonfärgen, min dotter som är 3 månader har fortfarande blå ögon. Har hört att färgen kan förändras upp till dom är ett år. Tror barnet ska få bruna, det är ju dominant, men jag kan ha fel. Min dotter får gärna ha blå som hon har nu, så fina, mörk blå.

• Tristan

Nej det är inte säkert!

• Nyfiken gul

Min älsta son är nu 6 år gammal och han har hela tiden haft klarblå ögon som sin far...

Men nu mörknar de och sist jag tittade var de mer brun än blå....

Det är den bruna färgen som är dominant enligt genforskarna i alla mina vänta-barn-böcker...

• Loisan

Hmmm, minns lite om detta från biologin. Tror det var så här. B=brunt anlag, b= blått anlag. Har man någon B, dvs stort B så får man bruna ögon. Dvs BB och även Bb. Varje person har två "bokstäver" Tex. Du har Bb dvs bruna ögon men ändå anlag för blå. Din sambo bb, blå ögon. Era barn kan därför få antingen blå eller bruna ögon. Om du ger anlaget b och din sambo anlaget b finns chansen att de blir blå. Ni kan ju få flera kombinationer. Bb, bb. Har du däremot BB, bara bruna anlag borde det bara bli brunögda barn, eftersom B är dominant.

Det är bara att komma dina föräldrars ögonfär, hur dins syskon ser ut :)
    Kanske går att räkna ut. Kanske inte.

Tyckte du det var svamligt?! Det tycker jag med! *skrattar*. Men ett tappert försök att förklara mina tankar. Tråkigt att inte få ngt svar alls, tycker jag!!

Kram!

• Oggy

Vilket minne!!!!! Tack så jättemycket! Mina föräldrar har båda bruna ögon men min bror har blå...

• Nemah

Jag har gråblå ögon och maken har mörkbruna. Jag var rätt säker på att sonen skulle få bruna ögon också men de är helt klarblå. Vi frågade vår doktor som sa att de med största sannolikhet kommer att förbli så (sonen är snart 7 månader). Och så har han en strimma av brunt i ena ögat. Sååå gulligt! :)

• VIVO

Både jag och min bror fick gröna ögon fast mamma har bruna så visst är brunt inte alltid dominant!

• Tristan

MIi kompis har stora bruna ögon hennes kille har blå, dottern har blåa.
    Min syster har stora bruna ögon, hennes kille mörkgröna, sonen har ljusblå....

• kattilin

Upp till året kan ögonfärgen ändras har jag hört.
    Jag har två barn, 3 år resp. 5 mån, båda med blå ögon (än så länge), jag har bruna ögon och maken har blå, så de kan mycket väl bli blå

• Themis

Det är inte riktigt så enkelt som bara brunt och blått-lite mer finns i min presentation under "ögonfärg".

Svar på tråden När vet man vilken ögonfärg bebisen får