• riot

"Svarta tavlan" färg att måla på väggar?

Flyttar till en ny lägenhet nu och tänkte måla en fondvägg i sovrummet med "svarta tavlan" färg så man kan vara lite kreativ och skriva på väggen när man kommer på något fantastiskt mitt i natten! Någon som vet om man kan köpa sån färg i en vanlig färgbutik? Och vad kostar det?

• Svar på tråden "Svarta tavlan" färg att måla på väggar?
  • Mälaröbo

Inte speciellt dyr, men dyrare än vanlig färg!!

Kom ihåg bara att det inte går att få den ordentligt svart igen om du en gång skrivit på den!! Den blir lite sjaskig sen!!

• nifredil

Kommer inte ihåg priser men har sett att både Panduro och Coop Forum (byggavd.) har sån färg.

• riot

Shit vilka snabba svar! Effellare är helt otroliga..

Mälaröbo- Okej, jo. Det vet man ju hur suddiga svarta tavlan blev i skolan. Blir att rengöra ofta!

Tack för svaren!

• riot

nifredil- Åh super! Det ska jag kolla då. Tack!

• nova o isa

riot,
    jag har också målat med skoltavelfärg, på en gavel i köket.
    Fick måla 3 varv innan jag var nöjd, men så bra det blev sen!
    Jag har inte alls upplevt att den bli "sjaskig" efter man skrivit på den.
    Ett tips är att spreja på köksprej när man suddar, och gärna sudda fuktigt 2 gånger innan man skriver nytt, då blir det bäcksvart igen, som ny.

Min burk är på 75 ml tror jag, och jag tror att den kostade runt 175 kr, så så fasligt dyr är den ju inte!
    Ett till tips är att köpa mindre burk (om det finns), om man inte tänkt måla en Stor vägg vill säga. Ytan jag målade var gaveln på skafferiet, och det är mer än hälften kvar i burken!

Lycka till med målandet!

• riot

delicious- Det låter superbra ju! Vart köpte du färgen?

• nova o isa

på beijers
    finns på jowa med trpr jag.

• FenomenaA

Jag har läst att det går lika bra med vilken matt mörk färg som helst. Prata med färghandlaren!

• Monsa

Ja som ovan skriver stämmer.

Det är nämligen så att man använder matt högst 10-glans färg till skoltavelfärg. Detta fick jag reda på när jag ringde till en färghandlare.

Vi har använt oss av biltemas otroligt billiga matta svarta lackfärg till griffeltavlor och det har blivit kalas.
    Självklart är det svårt att få allt bäcksvart igen då man ritar med kritor på dom men torkar man ett par gånger så brukar det bli bra.

I barnens ny arum kommer jag måla upp en stor bit på väggen med svart färg så dom kan rita av sig med krita och den färgen har jag hittat på Eko faktsikt, svart väggfärg helt enkelt. Tror det kommer funka då det brukar vara glans 7 på den.

Lycka till med väggen och fyndigheterna man kan skriva upp på väggen mitt natten

• riot

Takc för alla nya svar. Jag var i färgbutiken idag och pratade med dom, en burk av deras skoltavelfärg där skulle räcka till ungefär 9 kvadratmeter och kostade 140 kr. Kanonbilligt!
    Så nu är det bara och vänta tills vi har flyttat in och kan börja måla!

Svar på tråden "Svarta tavlan" färg att måla på väggar?