• Wisteria

Ni som målat med magnetfärg...

...hur katten har ni burit er åt?!? Har tidigare målat en av Willes garderobsdörrar med skoltavelfärg, blev jättebra, så då beslutade jag mig för magnetfärg på den andra. Men det är ju lögn i h-vete att lyckas måla med färgen! Har kletat ut (bättre kan jag inte beskriva det) ett lager på garderobsdörren, men jag börjar misstänka att jag måste slipa bort det och måla om dörren med vanlig färg och strunta i magnetfärgen.

Det var knappt ens att min sambo klarade av att röra om i färgen, det var ju som en kaka i botten.

Någon som kan tala om hur de har gjort??

• Svar på tråden Ni som målat med magnetfärg...
  • Monsa

Vi köpte det en gång och det var katastrof, jättestora metallflingor i den och vi hade ju tänkt köra med skoltavelfärg ovanpå så man hade en svart griffel-magnettavla. Den gick ju att måla med men var mycket konstig. Gå till tillverkaren eller återförsäljaren av färgen och fråga hur ni ska göra. Den kan ju faktiskt va gammal.

• Carbonara

Kolla med färghandlaren... be dom skaka burken i sin skakmaskin. Be dom öppna burken och kolla så den är upplöst och är den inte det så får ni garanterat en ny...

• Wisteria

tack för era svar! Det börjar vara någon månad sedan jag köpte den där burken (har ju inte haft så mycket tid över för att måla direkt), men den har stått mörkt och svalt så dom kan ju då inte skylla på det.

• Linnea H

Har gjort, fast på en bit av en vägg. Tyckte inte det var lätt och det blev inte jättesnyggt. Klumpar och metallspån i och om metallspånen kom "på ytan" såg det ut som rostfläckar.

Pratade med kundtjänst som sa att ja, den är svår att handskas med. Dessutom rekommenderade de inte att man målar över med annan färg (jag hade också tänkt det) eftersom magneterna fäster sämre då. Jag målade inte över men magneterna fäste inte särskilt bra iaf. Jag är numera helt emot sådan färg (var väldigt för det innan jag började).

• Vilhelmina

Jag har magnetränder i barnens rum med annan färg målat ovanpå. Det krävs starka magneter för att kunna fästa upp något, så bokstavsmagneter från leksaksaffären är inte att tänka på, de sitter knappt uppe av sig själva. Claes Ohlsson har starkare magneter, med platt vit yta. Dem kan du ju piffa till själv med färg om du orkar, men klistra inte på pärlor eller annat som väger för då blir magneten alldeles för tung.

Däremot är min erfarenhet att med rätt magneter är det enkelt att kunna sätta upp lite teckningar som är aktuella, jag är annars väldigt dåligt på att ta tillvara på barnens alster.

• MammaMallan

Det blev minst sagt KATASTROF med magnetfärgen.
    Var tvungna att hänga av garderobsdörrarna och ska slipa dem.
    Får hänga upp ett fint tyg så länge.....
    Funderar istället på att köpa magnetlister och sätta upp på garderobsdörrarna.

• Wisteria

vilken "tur" att det inte bara är för mig det har gått dåligt, då vet jag åtminstone att det inte är jag som är klantig Jaja, bara att slipa dörreländet fritt från magnetfärg och hitta på något annat med den istället... *suck*

• byström

Jag har några tips på lur...
    "Kakan" i botten du pratar om är antagligen metallspånen som sjunkit ner och lagt sig tjockt. Metallen är tyngre än själva färgen... Den kan vara ganska bökig att röra upp, så släng på locket och ruska burken så länge och hårt du kan (gärna lite längre)
    Färgen är knappast för gammal, det tar väääldigt lång tid för en oöppnad burk att bli så dålig att den inte går att använda!
    Färgen påföres helst med spruta,vilket iofs äter sprutmunstycken på löpande band, men en skumgummirulle går också bra.
    Måla 2ggr, slipa mellan strykningarna med fint sandpapper, tex kornstrl 180. Slipa även efter andra strykningen.
    Magnetfärgen i sig är inte särskilt stryktålig, så att måla över den med en blank färg är att föredra. Även här är sprutmålning att föredra, då man då klarar sig med ett tunnare lager för att få täckning. Vid pensel och rullmålning får man "toppar och dalar" där underlagets färg slår igenom i "dalarna", vilket i sin tur kräver att du lägger på mer färg för att få täckning.

• Kicka

Vi har målat en vägg som är 2x1 m stor. Det gick bra (slutligen, får väl tilläggas) Vi använde roller och målade ca 3 ggr. Det är lätt att det blir ojämt och vi märker att magneterna fäster bättre på vissa ställen än andra...och ja, starka magneter behövs. Snyggt och praktiskt men kanske inte så billigt eftersom färgen är dyr. Ett alternativ är att måla skoltavlefärg på en plåt som man fäster på väggen i stället.
    Lycka till!

Svar på tråden Ni som målat med magnetfärg...