• AnnaGBG

Koppel på en 2-åring.

...Jag har min son i "koppel" när jag är ute på stan ensam med barnen. En sele som jag faktiskt har ett hundkoppel i, sen sätter jag fast det i vagnen.

Han är ju annars borta på EN sekund ( VÄGRAR sitta i vagnen )- har rusat rätt ut i gatan eller in i någon affär och hunnit riva ner allt innan jag hinner jaga efter med vagnen och lillebror.

Det är hur bra som helst men jag får ju så otroligt mycket ilskna blickar och kommentarer.... Men jag förstår egentligen inte vad det är som är så hemskt....?

Jag använder den ju för att jag är ensam ( det ser ju folk ) och för att det inte GÅR att jaga en blixtsnabb liten kille med en barnvagn inne i affärer, eller runt spårvagnar... Och han vägrar ju som sagt att sitta i vagnen...

Vad ÄR det som är så himla hemskt?? Varför är det så förbjudet nu? Själv hade jag ju sele på mig när vi var någonstans med mamma...

• Svar på tråden Koppel på en 2-åring.
  • Amorella

Jag tror det handlar om hur man använder den.
    Vi såg i Paris en ivrig liten krabat i ettårsåldern som var kopplad och så fort han försökte gå lite för långt så drog mamman till hårt i kopplet - ungefär som man gör med en hund! Oj, vad många arga blickar de fick!
    Sedan såg jag en annan mamma som satt fast selen i sitt skärp och då kunde knatten gå själv bredvid. Det var liksom något helt annat.
    Här i Sverige är vi nog ovana att se barn med promenadsele helt enkelt. Men varför skulle det vara "värre" än att sela fast en aktiv liten knatte i vagnen?

• ISE

Vore det inte mer oansvarigt att låta honom/henne springa runt och risker att bli påkörd. Just att "ha barn i koppel" låter kanske inte helt bra, men det kan vara nödvändigt om man är som du säger ensam och ändå måste göra vissa ärenden på stan. Som förälder har man ju barnets bästa i åtanke (förhoppningsvis).

• Lily Blue

Jag bor i england och här är det väldigt vanligt med sele på barnen och koppel runt handleden. Allvarligt talat är det en jätte bra ide om man är i behov av det. Man slipper oroa sig för att de ska komma bort eller bli överkörda bara för att man inte kan titta på dem hela tiden....

• AnnaGBG

ISE-- Nej, just ordet "koppel" valde jag därför att det ju är lite provocerande.
    En gång ställde sig en tant och SKÄLLDE som en hund mitt i min sons ansikte och så säger hon "-Åh, en sån fin liten hund".

Min son blev ledsen och jag blev rasande.

• ISE

Va!!! Men herregud vilken kärring! Förstår att du blev rasande.

• morgerda

Asch, det är gammalt i USA o England att ha "koppel" på barnen. I USA är det såååå många barn som førsvinner/kidnappas på ett øgonblick som de komemr ifrån mamma, før att inte tala om trafiken osv osv.

Jag har själv alltid sagt att jag kommer ha mitt/mina barn i "koppel/sele" - jag tänker inte utsätta dem før onødiga risker bara før att jag inte är snabb nog att jaga ifatt dem!

Det blir vanligare i Sverige med selen/koppel - komemr själv att beställa från USa och det ser inte ur som hundkoppel alls - fast det är ju ett "snøre" som jag håller i

• ISE

Jag kommer också ha sele på min dotter om det blir nödvändigt. Tycker själv det verkar vara en alldeles utmärkt idé.

• morgerda
    AnnaGBG skrev 2006-07-19 11:27:14 följande:
    ISE-- Nej, just ordet "koppel" valde jag därför att det ju är lite provocerande. En gång ställde sig en tant och SKÄLLDE som en hund mitt i min sons ansikte och så säger hon "-Åh, en sån fin liten hund".Min son blev ledsen och jag blev rasande.
    Vilken kärring!!!
  • AnnaGBG

Ja, jäkla satkärring faktiskt!!! Men jag sa att "på tal om hundar så borde sådana skabbiga som du ha munkorg!!"

Hon rullade ilsket iväg med sin rullator...

• morgerda
    AnnaGBG skrev 2006-07-19 11:39:15 följande:
    Ja, jäkla satkärring faktiskt!!! Men jag sa att "på tal om hundar så borde sådana skabbiga som du ha munkorg!!" Hon rullade ilsket iväg med sin rullator...
    Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande

BRA GJORT!!! DET VAR TOM SNÄLLT SAGT!!!
  • Zaria

Annagbg: Haha vilket underbart svar...ang koppel,kommer också att ha ett på min son om/när han börjar springa iväg...det är ju för hans skull,jag tycker dessutom inte att det är en elak lösning,då är det mer elakt i så fall att spänna fast barnet i vagnen och låta han/hon gallskrika för att han/hon vill gå själv...

• Glittrig penna

Jag förstår inte heller det där med att vägra koppel av rena principer.

Den dagen (om den kommer) som jag märker att lillan vill rusa iväg mitt ut i gatan eller dylikt när vi är ute och går så kommer jag sätta henne i en sele. Absolut. Sen får folk tycka vad dom vill.

Jag har två löparlinor på 8 meter så då kan jag ta henne i ena handen och vovven i den andra

• Dora

Vi hade sele på vår dotter när vi var på en marknad med massor med folk. Annars hade vi tappat bort henne direkt. Det var jättebra.

• belly2

Smart med sele och koppel!! Det har jag inte haft en tanke på..för det behöver jag till min 1.1/2 åring!! Han springer oxå iväg på två röda och han är så jäkla snabb....Många som säger det...Han är nog nästa CARL LEWIS... Så för hans eget bästa och för mina nerver så ska jag åka o köpe en sele imorn.....Tack för tipset... Skoja inte rulatorkärringen då??? Jag hade bara skojat tillbaka

• Anna17

Har funderat på sele och koppel till vår dotter när vi är ute med båten och går på bryggorna. Har varit när några gånger att hon ska trilla i, vänder på en micro sekund och vips så är hon på väg åt ett annat håll. Skönt att se att fler använder sele.

• Mickis74

Jag förstår det, för jag tycker själv att det ser jätteilla ut.......skulle aldrig komma på tanken att sätta mina barn i koppel. Då skulle dom få sitta i vagn och i det selet i såfall.

• Micke Geting

Det handlar om att vi i Sverige inte är vana vid sele och koppel på barn, men jag kan egentligen inte se att det skulle vara något fel i det. Det är istället ett tecken på omsorg av barnet även om jag själv inte skulle vilja använda det.

• AnnaGBG

Belly--Nej, hon skojade inte. Det hela dröp av sarkasm och hon såg skitilsk ut under hela skällandet.

• Beatrize74

Maken är uppvuxen med sele. Svärmor säger "Han hade inte varit vid livet annars, han var farlig för sig själv och sin omgivning" och så ler och lite matt.

Och honom har man skaffat två små illbattingar med!

Svar på tråden Koppel på en 2-åring.