• Ylle

när man ska lämna urinprov för odling...

när man ska lämna urinprov för att göra odling så vill dom ha morgonkisset... men, jag är ju uppe å kissar typ varje timme på natten, ja, varannan i alla fall. kommer testet att visa rätt ändå? hur länge måste man hålla sig?

å förresten... upptäcker dom om man har GBS när man gör odling? å hur får man svaret?

ja, som ni märker är det här med uvi en helt ny värld för mig.

• Svar på tråden när man ska lämna urinprov för odling...
  • Fru Längtan

Min sköterska säger att det inte behöver vara morgonurin utan huvudsaken är att jag är kissnödig. Ta testet på morgonen.

• Ylle

fru längtan: ja, då lär det ju inte vara några större problem. är ju kissnödig jämnt.

• HjalmarsElin

Försök att inte dricka så mycket på kvällen innan du ska göra det så kanske du kan sova mer än ett par timmar innan du vaknar och måste gå upp.
    Jag lämnade urin idag och läkaren sa till mig igår att om jag måste gå upp och kissa efter 4 timmar så duger det.
    Tror inte dom upptäcker GBS på det sättet. Då måste dom ta en odling från livmodertappen tror jag.

Lycka till!

• Titti och mini

Jo då, det upptäcker GBS om dom odlar för det och det finns i urinen. MEN det kan också vara så att man har det, men inte i urinen, utan bara i slidan. Dock tar man inte odling från tappen eller slidan för att kolla detta eftersom så mkt som 30% av alla gravida har det, så även om du skulle vara positiv på tappen/slidan så får du inte antibiotika.

Min BM har sagt att det ska vara morgonurinen, och jag hade också sk-tjobbigt att inte kissa på natten, men det gick Men kanske splear dte ingen roll, bara man inte druckit massa före.

Lycka till!!!

• mamma79

Håll dig så länge du kan. De vill ha morgonurin för att koncentrationen är höger då om man inte varit på toa stup i kvarten. Med snabbsticka visars det inte om blåstiden är kort men urinodlingen kan visa det ändå.

• jesslin

Jag gav urin som bara varit i blåsan en halvtimme igår. Snabbstickan visade inget, men odlingen visade på Gbs i urinen igen. alltså en femte UVi här. *sucka*

Svar på tråden när man ska lämna urinprov för odling...