• VarUlf

Lämna katterna ensam 1 vecka?

Vi kommer att åka bort ca 1 vecka, brukar ha en skötare som bor med katterna men tyvärr går det inte den här gången!
    Han kommer bara att kunna komma en gång om dagen och då tömma kattsandslådan och ge mat och vatten!

Tror ni att det kommer gå någon nöd på katterna? Någon som gjort samma sak?

Usch har lite dåligt samvete nu för stackarna!

• Svar på tråden Lämna katterna ensam 1 vecka?
  • Micke Geting

Jag har ALLTID dåligt samvete när jag lämnar min väldigt sociala katt mer än en natt.

Om jag åker iväg på semester en vecka eller mer så brukar jag ha en kattskötare som kommer 5-6 gånger under en vecka och brukar då stanna någon timme varje dag.

Det borde räcka gott, men lite dåligt samvete har jag alltid ändå.

• Beckah82

Vad är problemet?

Jag trodde du menade lämna dem HELT ensamna och blev lite orolig och kikade in i tråden, men ser då att de får ny mat och vatten varje dag så jag fattar ingenting nu.

SJÄLVKLART går det hur bra som helst. Speciellt när du skriver "katterna" hade du skrivit "katt" så hade det kanske varit lite tråkigt men en ensam katt klarar sig också.

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • ommseif

mina föräldrar brukar göra så med sina två katter när de åker på semester nu på sommaren
    katterna är ju så självständiga och ändå mest ute o jagar möss nu (de bor på landet)
    några kompisar till dem brukar gå o ge dem mat en gång om dagen (ställa fram nya kattkulor o vatten på bron till huset, där de normalt också brukar äta)

det brukar gå jättebra

• Bonanza

Det går nog bra! Vi har gjort så, och de har varit lite extra keliga efteråt, men inte tagit någon skada. Så länge personen kelar lite och de faktiskt är flera katter så går det bra!

• trollnatt

så länge dom har mat o vatten så ska dom klara sig är dom 2 så har dom ju sällskap av varandra

• VarUlf

pust, nu känns det bättre!

Beckha82, nej men jag tänkte som så att dom är van att hela tiden ha någon hemma och att vi nu kommer vara borta så pass länge! Vet inte hur mkt tid han har att gosa med dom och så.
    Jaja, känns bra att höra att fler brukar göra så!

• Vasen

Har även jag lämnat katterna i en vecka. Inga som helst problem, de låg yrvakna i soffan var gång "kattskötaren" kom för att ge dem mat. Verkar ha legat och slappat mest hela tiden . Sen var de ju som plåster när vi kom hem igen i ett par dagar.

• Rigmor Mortis

Instämmer med tidigare skribenter, det går utmärkt. Men de kommer förmodligen vara väldigt gosiga när ni kommer hem igen (eller väldigt sura, det händer också.)

• VarUlf

Sen hade min moster gjort så, hon hade varit borta 1-2 veckor och låtit någon annan komma och ge mat och vatten åt katten. Den var ensam dock. När hon kom hem hade den rivit av sig pälsen Så det är väl det jag tänker på också om dom tar någon skada. Fast våra är ju två så dom har ju sällskap av varandra!

• Micke Geting

Observera dock att det finns precis lika många ensamkatter som sällskapliga.
    Min katt trivs klart bäst utan annan katt under samma tak.

Svar på tråden Lämna katterna ensam 1 vecka?