• waersta

Att baka laktosfritt?

Är det bara att byta ut smöret mot och mjölken mot laktosfritt alternativ? Har typ tänkt baka en sockarkaka, drömmar, muffins, negerbollar, hallongrottor och annat enkelt.

Funkar det likadant? Finns det laktos i annat som man inte tänker på?

Vet att tjejen som kommer på kalaset inte får äta "mjölksocker" är det samma som laktos eller?

Vill baka allt så hon kan äta.

• Svar på tråden Att baka laktosfritt?
  • shogun

laktos och mjölksocker är samma sak.Det du kan tänka på om du ska baka med laktosfri mjölk är att den är sötare än vanlig mjölk.Annars fungerar laktosfria produkter på samma sätt som vanliga.grädden tar lite längre tid att vispa än vanlig.

• waersta

Shogun: ok, ska jag ta mindre socker då eller? Svårt att veta hur man ska göra.. men å andra sidan är är det ju inte mjölk i så många bakverk, typ sockerkakan och bullarna.

Tack så mycket!

• Linnea H

Det finns mjölk i vissa ströbrödsorter, tänk på det om du bakar sockerkaka. Kolla alla innehållsförteckningar,d et ska inte innehålla mjölk, mjölkpulver eller vassle (vasslepulver)

Istället för smör brukar jag använda helvegetabiliskt margarin när jag bakar/lagar mat åt en kompis som är laktosintolerant. Då behvöer man inte oroa sig.

• shogun

det räcker du minskar litegrann på sockret,smaka lite på mjölken(om du köper den) så får du ett hum om hur söt den är.
    Ps köp den mjölk som heter laktosfri,inte havremjölken den är inget vidare god( tycker jag och mina barn iaf)
    Lycka till

• Fru Indosaurie

Det är väl i stort sett mjölk, margarin och ströbröd man ska se upp med när man bakar.
    Att använda laktosfri mjölk gör ingen som helst skillnad i slutresultatet, iaf så har jag eller dom jag bjudit aldrig märkt någon skillnad så att dra ner på sockret verkar onödigt tycker jag.

• Linnea H

När jag bakar "godsaker" som man ändå har massa socker i brukar jag inte bry mig om att mjölken är sötare, jag tycker inte att det gör någon skillnad. Men om du har ett recept med t.ex. 2 dl socker och en dl mjölk kan du ta bort en matsked socker om du vill.

Det enklaste kan ju vara att kolla med henne, min kompis är så himla känslig så att lite mjölk i ströbrödet (som är en väldigt liten del av kakan) spelar roll. Hon tycker att det är bra om folk frågar för då har hon mer koll på vad hon äter.

Men jag har en annan kompis som inte är lika känslig, hon kan t.ex. äta allt köpt matbröd, även om det är mjölk/mjölkpulver i. Hon kan dock inte har mjölk i kaffet.

• Linnea H

Just det, glöm inte att spara lite mjölk till att ha i kaffe eller te om ni ksa ha det till (om du inte vet att hon dricker svart).

• waersta

Tjejen är 3år.. hon dricker inte kaffe.

Vet också att det inte är klart om hon är laktos eller inte.. de ska testa nu hela sommaren och köra utan. Mamman ska föra dagbok över hur dotterna mage är och grejer.

• Linnea H

Ok, fattade inte att hon var så liten... då blir det ju inget kaffe.

Eftersom de är i testperioden är det säkert bra om hon får i sig noll laktos, då kan det vara bra att tänka på t.ex ströbröd också.

Lycka till med bakandet!

• Mirro

Hör efter om hon är laktosallergiker eller mjölkallergiker. Om hon inte tål mjölk måste du endast ha mjölkfria ingredienser (typ oatly mjölk och mjölkfritt margarin). Men om hon är laktosallergiker så finns det fler alternativ, typ laktosfri mjölk, grädde och margarin. Jag har bakat en del med mjölkfritt och det fungerar jättebra och blir lika gott! Lycka till!

Svar på tråden Att baka laktosfritt?